To wzrost o ponad 44 proc. w stosunku do 2016 r.
Wczoraj w serwisie Cashless mogliście przeczytać raport na temat mobilnych wydatków na bilety komunikacji miejskiej w 10 największych aglomeracjach kraju w IV kw. ubiegłego roku. Tekst na ten temat znajdziecie tutaj. Dziś natomiast mogę zaprosić Was do lektury tekstu o wydatkach, jakie za pośrednictwem aplikacji mobilnych ponieśliście na postój w płatnych strefach parkowania w ostatnim kwartale ubiegłego roku oraz w całym 2017 r.
Zatem z danych udostępnionych mi przez władze 10 największych miast w Polsce wynika, że w okresie od października do grudnia minionego roku wydaliście na parkowanie smartfonami ponad 7,7 mln zł. Najwięcej w Warszawie – ponad 3,3 mln zł, w Krakowie – ponad 1,7 mln zł oraz w Poznaniu – ponad milion zł. W poniższej tabeli możecie sprawdzić wydatki poczynione za pomocą aplikacji w poszczególnych miastach. Brakuje tu Katowic, ale ich władze wciąż nie zdecydowały się na wprowadzenie możliwości opłacania parkowania za pomocą urządzeń mobilnych.
Do opłacenia parkowania w analizowanych miastach najczęściej wykorzystywaliście aplikację SkyCash. W IV kw. 2017 r. wydaliście na ten cel za jej pośrednictwem ponad 6,4 mln zł. Na drugiej pozycji w tym zestawieniu znajduje się operator aplikacji moBiLET. Za jej pomocą wydaliście na parkowanie w okresie od października do grudnia 2017 r. prawie 1,3 mln zł. Natomiast na trzecim miejscu znajduje się mPay, ale od wymienionych wyżej dzieli go przepaść. W IV kw. jego użytkownicy wydali na parkowanie niecałe 18 tys. zł.
Natomiast ogromna przewaga aplikacji SkyCash pod względem wartości obsłużonej sprzedaży biletów parkingowych wynika m.in. z faktu, że jej operator jest jedyną firmą uprawnioną do obsługi strefy płatnego parkowania w Warszawie. A to ona generuje niemal połowę wpływów wszystkich stref poddanych analizie w niniejszym raporcie.
W całym 2017 r. za pomocą smartfonów wydaliście na parkowanie ok. 28,9 mln zł. To ponad 44 proc. więcej niż w 2016 r., gdy wydatki te nieznacznie przekroczyły 20 mln zł. W 2017 r. użytkownicy SkyCash wydali na parkingi 24,3 mln zł a moBiLET – 4,5 mln zł. Pozostali operatorzy zanotowali w porównaniu z liderami w zasadzie sprzedaż symboliczną.
A na koniec jeszcze uwaga dotycząca sposobu zbierania danych. Podobnie jak w przypadku wydatków na bilety komunikacji miejskiej, tak i w odniesieniu do opłat za postój w płatnych strefach wszystkie ankietowane przeze mnie miasta podały wartość przychodu odnotowanego z tego tytułu przez aplikacje. Niestety przedstawiciele kilku ośrodków nie zdecydowali się wyodrębnić sprzedaży zrealizowanej przez poszczególnych operatorów. Dlatego musiałem ją szacować na podstawie liczby pobrań aplikacji czy też danych z poprzednich okresów.