Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
W 2017 r. wartość biletów miejskich sprzedanych przez aplikacje wzrosła o 74 proc. Takie dane tylko na Cashless

Wśród operatorów aplikacji oferujących bilety komunikacji miejskiej wiodącą rolę odgrywa SkyCash, ale rośnie znaczenie mPay. Pojawił się też nowy gracz z ogromnym potencjałem

Przez ostatni rok co kwartał opisywałem Wam w serwisie Cashless rynek mobilnej sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w 10 największych polskich aglomeracjach. Dziś mam już dane na ten temat także za ostatni okres 2017 r., dzięki czemu mogę podsumować cały ubiegły rok i porównać go z 2016 r., za który to po raz pierwszy udało mi się zebrać statystyki. A porównanie to jest niezwykle interesujące. Zanim jednak do niego przejdę pokrótce scharakteryzuję ostatni kwartał ubiegłego roku.

Otóż jak wynika z danych przekazanych mi przez władze miejskie 10 największych ośrodków w Polsce w okresie od października do grudnia 2017 r. za pośrednictwem aplikacji mobilnych kupiliście ponad 4,6 mln biletów komunikacji miejskiej, o łącznej wartości prawie 14,5 mln zł. Najwięcej w Warszawie – 1,4 mln sztuk za 5,3 mln zł, w Krakowie – 0,9 mln za 2,5 mln zł i w Szczecinie – 0,5 mln za 1,7 mln zł.

Przeczytajcie także: Google blokuje płatności na zegarkach

Jak możecie sprawdzić w poniższej tabelce w IV kw. ubiegłego roku najwięcej biletów przez smartfony sprzedał operator aplikacji SkyCash – łącznie ok. 2,4 mln biletów za 7,4 mln zł. Operatorem apki z drugim udziałem w rynku jest moBiLET. W ostatnim kwartale 2017 r. mógł on pochwalić się sprzedażą 1,7 mln biletów za 5,3 mln zł.

Pragnę jednak zwrócić Waszą uwagę na firmę znajdującą się na trzecim miejscu, a więc mPay. W porównaniu z liderami zestawienia sprzedaje dużo mniej biletów, ale w ciągu dwóch minionych kwartałów zanotował spektakularny wzrost. Wystarczy powiedzieć, że w I kw. sprzedał bilety za ok. 131 tys. zł, w II kw. – za 163 tys. a w III kw. już za 533 tys. zł, by IV kw. zamknąć sprzedażą na poziomie 1,4 mln zł. Jednym z czynników decydujących o tak szybkim wzroście jest zapewne promocja zorganizowana wraz z Mastercardem. W jej ramach w II poł. roku użytkownicy mPay płacili za bilety jednorazowe i krótkookresowe tylko jednego złotego, jeśli do transakcji użyli portfela Masterpass.

Kolejną firmą, o której należy napisać parę słów, jest operator aplikacji Jakdojade. Bilety są dostępne w tej apce od jesieni ubiegłego roku, i tylko w dwóch dużych aglomeracjach, tzn. w Warszawie i Trójmieście. Mimo to odnotowana przez nią sprzedaż pozwoliła awansować aplikacji od razu na czwarte miejsce wśród najważniejszych rozwiązań umożliwiających zakup biletów miejskich przez smartfony.

Przeczytajcie także: Luno od kryptowalut wchodzi do Polski

A teraz mogę już przejść do porównania całego roku 2017 z 2016. Otóż okazuje się, że w okresie od stycznia do grudnia 2017 r. za pośrednictwem wszystkich dostępnych a rynku aplikacji mobilnych kupiliście w analizowanych miastach bilety o wartości 44,5 mln zł. To wzrost aż o 74 proc. w porównaniu z 2016 r., gdy sprzedaż ta osiągnęła wartość 25,6 mln zł. W tym czasie lider rynku, a więc SkyCash zwiększył sprzedaż o 85 proc., z 13 mln zł w 2016 do 24 mln zł w roku ubiegłym. moBiLET urósł o 49 proc. W jego przypadku sprzedaż wzrosła we wspomnianym okresie z 11,8 mln zł do 17,6 mln zł. mPay zanotował spektakularny wzrost sprzedaży o ponad 500 proc., z 360 tys. zł w 2016 r. do 2,2 mln zł w ubiegłym.

A na koniec jeszcze parę słów koniecznych objaśnień. Jak już wyżej wspomniałem dane do obliczeń pochodzą od władz miejskich. Nie wszystkie chcą się nimi dzielić w zakresie potrzebnym do niniejszego opracowania. W zasadzie wszystkie chętnie podają ogólną wartość i liczbę biletów sprzedawanych przez aplikacje, ale często odmawiają podania sprzedaży zrealizowanej przez operatorów poszczególnych aplikacji. Dlatego dla Poznania i Katowic dokonałem szacunku na podstawie np. liczby pobrań aplikacji z marketów czy też wcześniejszych danych. Z kolei z Gdańska nie dostałem liczby biletów sprzedanych przez smartfony. Oszacowałem ją na podstawie wartości sprzedaży.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies