Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Wszystko czego chcielibyście się dowiedzieć o tokenizacji, ale boicie się zapytać...

Jeżeli jeszcze nie wiecie, czym jest technologia stojąca za tym określeniem, po lekturze tego tekstu to się zmieni

Tokenizacja to usługa wykorzystywana m.in. przez organizacje płatnicze. Słowo dość obco brzmi w języku polskim i wielu klientom banków kojarzy się raczej z niewielkim urządzeniem generującym kody jednorazowe do potwierdzania transakcji w internetowym serwisie transakcyjnym banku, niż z kartami płatniczymi. Rozwiązanie to jednak w znacznym stopniu zwiększa bezpieczeństwo posługiwania się nimi i pozwala na wprowadzanie zupełnie nowych pomysłów na płatności. Visa, której system tokenizacyjny nosi nazwę Visa Tokenisation Service, przygotowała grafikę, która wyjaśnia na czym polega tokenizacja.



Tokenizacja jest uznawana przez ekspertów za najlepsze dostępne obecnie rozwiązanie zwiększające ochronę danych kart i bezpieczeństwo płatności cyfrowych, niezależnie od sposobu ich dokonywania. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu wrażliwych danych, np. numeru karty, innym ciągiem cyfr – bezpiecznym tokenem płatniczym – w wyniku czego dane rachunku karty pozostają niedostępne.

Tokeny płatnicze mogą być przypisane do konkretnego urządzenia z dostępem do internetu – od smartfonu począwszy, przez konsolę do gier aż po samochód. Oznacza to, że osoba nieuprawniona, nawet gdyby zdobyła dane tokenu, nie będzie w stanie korzystać z nich za pośrednictwem innego urządzenia (np. komputera czy tabletu). Możliwe jest również przypisanie tokenu do konkretnego detalisty (idealne przy usługach pozwalających na zapisanie karty w e-sklepie) lub nawet do konkretnego sposobu użytkowania, czyli np. token utworzony dla płatności zbliżeniowych nie będzie działać przy transakcjach w internecie.

Przeczytajcie także: Bitcurex nadal leży. Czy to gra na czas?

Kiedy konsument dokonuje "stokenizowanej" płatności, w procesie przetwarzania danych transakcji wykorzystuje się token, a nie dane umieszczone na karcie. W przypadku utraty bądź kradzieży urządzenia, w którym zarejestrowano kartę, token może zostać łatwo i szybko zdezaktywowany przez użytkownika karty lub bank, bez konieczności zastrzegania samej karty. Ta zasada działa również w odwrotnym kierunku – jeśli karta płatnicza zostanie zgubiona lub skradziona, czekając na wydanie jej duplikatu użytkownik wciąż może dokonywać płatności za pomocą urządzeń wykorzystujących "stokenizowane" karty.

Przykładowo, w przyszłości użytkownik samochodu wyposażonego w system multimedialny podłączony do internetu będzie mógł zarejestrować w nim swoją kartę płatniczą Visa, która następnie zostanie "stokenizowana". Od tej pory będzie mógł on dokonywać płatności np. za paliwo bezpośrednio z poziomu samochodu, jeszcze przed dotarciem na stację benzynową. Przeprowadzenie transakcji nie będzie wymagało od użytkownika, aby miał przy sobie swoją kartę, a w wypadku utraty (np. kradzieży) lub sprzedaży samochodu token będzie mógł zostać szybko i łatwo wyłączony, uniemożliwiając dokonanie płatności niepożądanej osobie. Wyłączenie tokenu odbędzie się bez konieczności blokowania karty płatniczej ani innych powiązanych z nią tokenów umieszczonych w urządzeniach z dostępem do internetu, dzięki czemu wszystkie pozostałe narzędzia płatnicze wykorzystywane przez użytkownika będą nadal dostępne.

Przeczytajcie także: Większość z Was już gotowa jest na biometrię

Tokenizacja pozwala zapewnić taką samą wygodę i bezpieczeństwo usług płatniczych bez względu na wykorzystywane urządzenie czy kanał płatności. Dzięki temu firmy mogą skupić się na wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań poprawiających jakość obsługi konsumentów, czego owocami są m.in. takie rozwiązania jak Apple Pay, Android Pay czy Samsung Pay. W Polsce pierwsze banki pracują nad wdrożeniem usługi tokenizacji Visa – Bank Millennium zapowiedział udostępnienie mobilnych płatności zbliżeniowych HCE wykorzystujących system tokenizacyjny Visa jeszcze w tym roku. Do wdrożenia tego systemu przygotowują się też Bank Zachodni WBK, mBank oraz Nest Bank.

O płatnościach mobilnych będą też dyskutowali uczestnicy konferencji Payment Meeting – Let’s mobile!, która rozpoczyna się 8 listopada w Warszawie. Cashless jest partnerem medialnym wydarzenia.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies