Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
PZU o współpracy ze startupami: Nie szukamy unicorna

Z Janem Zimowiczem, członkiem zarządu PZU, oraz Marcinem Kurczabem, dyrektorem ds. innowacji i AI w PZU, rozmawiam o podejściu PZU do współpracy ze startupami

Jak PZU postrzega polską scenę insurtechową? Na ile obecne na niej podmioty wdrażają rozwiązania ciekawe z perspektywy dużego ubezpieczyciela?

Jan Zimowicz: Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, które zdobywają zainteresowanie krajowych i zagranicznych inwestorów, Polska staje się coraz bardziej rozpoznawalnym rynkiem w sektorze technologii ubezpieczeniowych. Pomimo ochłodzenia całego europejskiego rynku insurtech, jaki obserwujemy od kilku lat, jako PZU nadal znajdujemy wiele ciekawych i wartościowych projektów, jakie się na nim rodzą.

Przeczytajcie także: Relacja wideo z prezentacji raportu "Insurtechy w Polsce, vol. 4"

Marcin Kurczab: Jesteśmy otwarci na współpracę z partnerami z całego świata, przy czym oczywiście najbardziej preferujemy współpracę z rodzimymi startupami. Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych, natomiast warto podkreślić, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie startupy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby.

Czego PZU szuka w startupach? Jakie aspekty decydują o tym, że dany projekt przejdzie przez sito ubezpieczyciela i będzie miał okazję zostać przetestowany w ramach proof of concept?

JZ: Nie szukamy unicorna, który wprowadzi rewolucję na rynku ubezpieczeniowym. Szukamy przede wszystkim startupów, które wybierają określony proces bądź fragment rynku ubezpieczeniowego, np. obszar likwidacji szkód, i oferują precyzyjne rozwiązania w tym zakresie. Interesują nas szczególnie rozwiązania usprawniające funkcjonowanie naszych procesów masowych. W PZU mamy do czynienia z ogromną liczbą klientów czy ilością danych – poprawa efektywności wysoko wolumetrycznych procesów wprost przekłada się na istotne korzyści biznesowe. Inny z obszarów, który jest wyjątkowo wysoko na naszej liście priorytetów, to "pricing excellence" – szukamy rozwiązań, dzięki którym będziemy w stanie lepiej wycenić ryzyko naszego portfela ubezpieczeniowego oraz dopasowywać cenę do tego ryzyka.

MK: Startupy traktujemy jak naszych partnerów, a nie jak dostawców. Chcemy, żeby mogły skupiać się na tym, w czym są najlepsze, czyli na rozwiązywaniu ważnych i specjalistycznych problemów biznesowych przy wykorzystaniu najnowszych technologii. Wierzymy w to, że współpraca dużej organizacji, takiej jak PZU, z młodą firmą technologiczną może odbywać się na zasadzie win-win. Rozumiemy specyfikę startupów oraz ich bolączki i jesteśmy w stanie skutecznie przeprowadzać je przez nasze procesy korporacyjne. Preferujemy startupy z produktem, który jest po etapie walidacji. Jednocześnie nie zamykamy się na współpracę ze startupami, których produkt jest na etapie MVP, z tym że wtedy oczekiwana korzyść dla PZU musi bilansować większe ryzyko projektowe, z jakim mamy do czynienia.

Ostatnio PZU chwaliło się, że ma za sobą już prawie 50 wdrożeń projektów realizowanych ze startupami. Jaka część z nich to podmioty stricte insurtechowe, a jaka część to partnerstwa ze startupami dostarczającymi rozwiązania cyfryzacyjne, które nie są specyficzne dla branży ubezpieczeniowej? Z czego taka proporcja wynika?

JZ: Startupy stricte ubezpieczeniowe stanowią około 1/3 naszych partnerów. Reszta to firmy, których rozwiązania można stosować także w innych branżach. Wynika to z naszej otwartości na współpracę ze startupami oferującymi różnorodne rozwiązania, szukamy bowiem partnerów we wszystkich obszarach działalności PZU. Specyfika i skala naszego biznesu sprawia, że wartościowa jest dla nas współpraca zarówno z wyspecjalizowanymi insurtechami, jak i startupami bardziej agnostycznymi jeśli chodzi o branżę.

Przeczytajcie takze: Pracownicy PZU ze wsparciem asystenta AI

Statystyki, którymi pochwaliliście się w raporcie "PZU Ready for Startups", świadczą o tym, że skrupulatnie przeszukujecie rynek – obejrzeliście już ponad 7 tys. pomysłów. Czy nie macie poczucia, że zobaczyliście już wszystko i nic ciekawego już nie znajdziecie?

MK: Rynek jest dynamiczny i ewoluuje, dlatego cały czas znajdujemy na nim wartościowe rozwiązania. Nowe technologie były, są i będą wokół nas – to powoduje, że pewne zagadnienia biznesowe cały czas mogą zostać zaadresowane w inny sposób. Przykładowo, kilka lat temu do klasyfikacji poczty przychodzącej na kontakt@pzu.pl (skala to 0,5 mln maili miesięcznie) używaliśmy prostych reguł po słowach kluczowych. Obecnie klasyfikacja poczty odbywa się z wykorzystaniem zaawansowanych modeli machine learning i dodatkowo testujemy LLM-y, żeby być jeszcze bardziej precyzyjnym. Przeanalizowanie 7000 pomysłów nie oznacza, że pomysł nr 7001 nie będzie tym przełomowym. Na to liczymy i zapraszamy startupy do inspirowania nas. W tym aspekcie w pełni podpisujemy się pod słynnymi słowami Steve’a Jobsa: "Stay hungry. Stay foolish. Never let go of your appetite to go after new ideas, new experiences, and new adventures".

Więcej na temat rynku insurtech w Polsce przeczytacie w raporcie "Insurtechy w Polsce, vol. 4", który możecie pobrać po kliknięciu w poniższy baner.

KATEGORIA
NASZ GOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies