W drugiej części analizy na temat terminali aplikacyjnych przyglądamy się bardziej szczegółowo cechom softposów dostępnych na polskim rynku
Jakie funkcje tradycyjnych terminali są już dostępne na softposach? W jakich aspektach terminal aplikacyjny okazuje się bardziej elastycznym rozwiązaniem niż tradycyjne urządzenia? Którzy dostawcy szykują się do udostepnienia swoich aplikacji użytkownikom sprzętów z systemem iOS? Kontynuujemy analizę rozwiązań typu softpos.
Pod lupę wzięliśmy następujące softposy (alfabetycznie):
Przedstawiane dane pozyskaliśmy od poszczególnych dostawców albo z ogólnodostępnych źródeł. Brak informacji przy danym operatorze oznacza, że nie chciał się on podzielić z nami wiedzą w tym zakresie, albo że nie znaleźliśmy wiadomości na ten temat.
Pierwszą część analizy opublikowaliśmy w serwisie cashless.pl na początku ubiegłego tygodnia, a znajdziecie ją tutaj. W artykule podaliśmy informacje dotyczące m.in. obsługiwanych metod płatności, walut, podstawowych funkcji i certyfikatów bezpieczeństwa, którymi legitymują się twórcy terminali aplikacyjnych. Teraz skupimy się na bardziej specjalistycznych usługach i bardziej zaawansowanych cechach poszczególnych rozwiązań.
Zacznijmy od funkcji, które użytkownicy mogą znać z tradycyjnych terminali. Co potrafią sotfposy poza przyjmowaniem i anulowaniem płatności oraz obsługą zwrotów (o których mowa była w pierwszej części)?
Operację preautoryzacji, czyli tymczasową blokadę środków na rachunku klienta powiązanym z jego kartą płatniczą, aby zagwarantować jej dostępność dla przyszłych płatności, można wykonać na softposie PinAppAll lub Viva Terminal (wkrótce zaś także na eService tom). Zaś Viva pozwala także na transakcje bez fizycznej obecności karty (MO/TO, ang. mail order & telephone order).
Przyjmować napiwki z wykorzystaniem terminala aplikacyjnego mogą użytkownicy rozwiązań oferowanych przez: Adyen, eService, Polskie ePłantości, Softpos (w narzędziu brandowanym Worldline’em) i Viva.com.
Z usługi DCC (ang. dynamic currency corversion), a więc przewalutowania transakcji na walutę przypisaną do karty, można korzystać na terminalach PolcardGo, Worldline Tap on Mobile oraz Viva.com, a w planach mają to eService oraz PeP. Rzadko już pobieraną opłatę surcharge, czyli dodatkową prowizję od zrealizowanej płatności (istotne ograniczenie stosowania tej opłaty w Europie wprowadziła dyrektywa PSD 2) można przyjmować na terminalach Adyena i Vivy.
Tryb multimerchant, a więc możliwość przyjmowania na jednym terminalu płatności na rzecz różnych przedsiębiorców czy firm, oferują obecnie Adyen, eService, Worldline Tap on Mobile i Viva.com. Nad wdrożeniem takiego rozwiązania pracuje zaś PinAppAll.
Część rozwiązań może też być instalowana w różnego rodzaju automatach, jako że mogą obsługiwać także transakcje samoobsługowe. Dotyczy to obecnie apek: PinAppAll, Polskich ePłatności, Softposa (w każdym z wydań) oraz Vivy. W tym przypadku mowa jest o automatach pozostających pod nadzorem sprzedawcy (np. kiosków do samodzielnego zamówienia w restauracji). Jedynym znanym mi przypadkiem zastosowania softposa w modelu "unattended", co wymagało specjalnych zgód, jest terminal aplikacyjny PinAppAll instalowanym na stacjach ładowania samochodów elektrycznych.
Natomiast – przynajmniej jak na razie – twórcy żadnego z terminali aplikacyjnych nie przewidzieli możliwości oferowania klientom cashbacku, czyli wypłat gotówki przy okazji płatności kartą. Nie dziwi to szczególnie, jeśli się weźmie pod uwagę typowe zastosowania softposów. Nie można jednak wykluczyć, że z czasem i z możliwą coraz większą popularyzacją terminali w postaci oprogramowania w biznesach, w których dominują obecnie rozwiązania sprzętowe, także i tu pojawi się cashback.
Niektóre rozwiązania wspierają też tokenizację płatności, dzięki czemu potencjalnie można je wykorzystać np. w nowoczesnych systemach płatności w transporcie publicznym. Przykładem takiego wdrożenia jest wspomniany wcześniej sotfpos PinAppAll na stacjach ładowania.
Jako aplikacje, które można zainstalować na różnych urządzeniach, softposy mogą zostać łatwo zintegrowane z innym oprogramowaniem funkcjonującym na danym sprzęcie. Mogą też korzystać z udogodnień charakterystycznych dla urządzenia, na którym są zainstalowane, jak np. możliwość inicjacji transakcji przez kod QR, zmiana orientacji ekranu czy logowanie do aplikacji za pomocą biometrii. W poniższej tabeli znajdziecie dalszą charakterystykę poszczególnych terminali aplikacyjnych dostępnych na naszym rynku.
Zapytaliśmy też dostawców softposów, czy ich terminale można instalować na urządzeniach z systemem iOS w krajach, w których Apple umożliwił już korzystanie z usługi Tap to pay. A także czy planują zaoferować swoje softposy użytkownikom iPhone’ów w Polsce, gdy Apple da ku temu zielone światło. Na to drugie pytanie pozytywnej odpowiedzi udzieliło nam aż pięć podmiotów: eService, PayTel, PinAppAll, Polskie ePłatności oraz Sotfpos (w odniesieniu do rozwiązań eTerminal ING oraz Worldline Tap on Mobile). Można się też spodziewać, że lista ta będzie nawet dłuższa, wnioskując z kolumny dotyczącej dostępności softposów na iOS w innych krajach.