Wykorzystanie technologii ma sprawić, że w przyszłości procesy płatnicze będą jeszcze bardziej dostosowane do preferencji klientów
Dzięki nowoczesnym technologiom płatniczym już dziś standardem jest wygoda, szybkość i bezpieczeństwo zakupów, w przyszłości zaś wykorzystanie technologii sprawi, że doświadczenia klientów będą jeszcze lepsze, granice między płatnościami online a offline zaczną się zacierać, a cały proces będzie jeszcze bardziej dostosowany do preferencji klientów – przekonuje Adyen. Fintech, opierając się na swoich badaniach Retail Report 2024 i Digital Report 2024, wymienia trendy w płatnościach, które odegrają rolę w dalszej transformacji handlu.
Jako jeden z najważniejszych trendów Adyen wskazuje dynamiczny rozwój płatności bezgotówkowych. Z jego badań wynika, że już 30 proc. polskich konsumentów nigdy nie nosi przy sobie tradycyjnego portfela, gdyż korzysta z tego cyfrowego, a aż 73 proc. deklaruje, że jeśli preferowana przez nich metoda płatności nie jest dostępna, to w ich odczuciu uniemożliwia to kontynuowanie zakupu. Z tego względu sprzedawcy muszą dbać o dostępność preferowanych przez klientów metod płatności cyfrowych – w tym także popularnych metod płatniczych z różnych krajów, jeśli myślą o ekspansji zagranicznej.
Adyen wspomina też o coraz dalej idącym zacieraniu się granic między sprzedażą online i offline – klienci często zaczynają zakupy w internecie, ale jednocześnie chcą sprawdzić dostępność produktów w sklepach stacjonarnych albo chcą odebrać swoje zakupy osobiście. Z perspektywy sprzedawców wymaga to odpowiedniej integracji systemów. Wsparciem w tym może być promowana przez fintech strategia Unified Commerce, która umożliwia integrację różnych form sprzedaży, takich jak sklepy stacjonarne, internetowe, aplikacje czy media społecznościowe w ramach jednej platformy.
Wśród nowinek wskazano także na zakupy w social mediach oraz na rozwój płatności biometrycznych. Jak wynika z badań fintechu, już 45 proc. polskich konsumentów zamawia produkty za pośrednictwem mediów społecznościowych, a 80 proc. firm sprzedających w ten sposób potwierdza, że pozwoliło im to znacznie zwiększyć przychody. Jeśli zaś chodzi o rozwiązania biometryczne przy płatnościach, to korzystać z nich ma już 46 proc. konsumentów, którzy odciskiem palca lub na podstawie rozpoznania wizerunku twarzy autoryzują transakcje online. Adyen przewiduje, ze dzięki wygodzie i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa płatności biometryczne mogą jeszcze mocniej zyskiwać na popularności w nadchodzących latach – i to także w przy sprzedaży stacjonarnej.
Wyzwaniem przyszłości będzie też z pewnością nieustanna troska o bezpieczeństwo. Według danych Adyen, co trzecie polskie przedsiębiorstwo handlu detalicznego w ciągu zeszłego roku padło ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych. Aby chronić siebie i swoich klientów, firmy będą musiały inwestować w technologie zabezpieczające transakcje, co będzie także wpływało na budowanie zaufania do e-commerce.