Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Alarmujące dane BIK: w tym roku z atakami socjotechnicznymi zetknęło się 37 proc. Polaków

To o 5 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Najpopularniejsze metody oszustów to te z wykorzystaniem kodów Blik i "na PIT"

Biuro Informacji Kredytowej opublikowało kolejną edycję raportu na temat oszustw z wykorzystaniem metod socjotechnicznych. Jak podkreślono w raporcie, to wciąż najskuteczniejsza metoda wyłudzeń. W tym roku z co najmniej jedną z nich zetknęło się aż 37 proc. osób (badanie Omnibus na próbie 1090 pełnoletnich osób). To o 1 pkt proc. więcej niż w 2023 r. i o 5 pkt proc. więcej niż w 2022 r.

Działania socjotechniczne polegają na manipulowaniu ofiarą w taki sposób, by dobrowolnie przekazała narzędzia potrzebne do wytransferowania pieniędzy z rachunku czy zaciągnięcia kredytu lub wręcz sama przekazała przestępcom środki. Ofiara jest przekonana, że działa w dobrej wierze i pomaga sobie lub bliskim.

Przeczytajcie także: Bank N26 poszerza ofertę inwestycyjną. Akcje i ETF-y dostępne dla klientów z Polski

BIK zapytał respondentów, którzy zetknęli się z atakami socjotechnicznymi (przypomnę – to 37 proc. ankietowanych), jakich informacji wymagali od nich przestępcy. W tegorocznej edycji badania ankietowani najczęściej (29 proc.) wskazywali na podanie numeru PESEL w celach autoryzacyjnych. Od 27 proc. złodzieje żądali potwierdzenia nieznanej transakcji z przekierowaniem do rzekomego działu bezpieczeństwa, np. banku. Blisko co czwarty (26 proc.) został poproszony o przelanie lub wpłatę pieniędzy, a co piąty (22 proc.) o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej.

Przeczytajcie także: Revolut wprowadza nowy terminal płatniczy. Na razie w Wielkiej Brytanii i Irlandii

Badanych, z którymi przestępcy nawiązali kontakt, zapytano też, czy atak były skuteczny. Aż 23 proc. z tej grupy przyznało, że padło ofiarą wyłudzenia przy wykorzystaniu kodów Blik. Chodzi np. o sytuację, kiedy oszuści przejmują konto znajomego ofiary na portalu społecznościowym, a następnie proszą ją o przelew. 22 proc. dało się oszukać metodą "na PIT" – przestępcy podszywają się pod urząd skarbowy, prosząc np. o dopłatę podatku, w międzyczasie podsuwając fałszywy link do płatności. Co piąty wpłacił pieniądze na fałszywą akcją charytatywną. Wciąż skuteczne są też oszustwa "na wnuczka" czy "na policjanta".

Raport Antyfraudowy BIK bazuje na danych z trzech ankiet, zrealizowanych przez Quality Watch, Instytut Keralla Research oraz na badaniu ankietowym przeprowadzonym przez BIK wśród przedstawicieli dużych firm z rynku finansowego.

Fot. Maciej Bednarek

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies