Aż 62 proc. ankietowanych firm ubezpieczeniowych wskazuje oszustwa płatnicze i chargebacki jako istotne źródło strat
Z badania Adyen Retail Report 2024 wynika, że 86 proc. firm ubezpieczeniowych postrzega analizę danych płatniczych, jako proces przyczyniający się do usprawnienia procesów biznesowych. 79 proc. przedsiębiorstw z tej branży wykorzystuje podobne dane do tworzenia precyzyjnych profili klientów i poprawy doświadczeń użytkowników. Natomiast 76 proc. ankietowanych firm w danych płatniczych widzi potencjał do oferowania nowych usług, np. z zakresu embedded finance.
Matouš Michněvič, country manager Adyena w Europie Środkowej i Wschodniej podkreśla, że – choć dane płatnicze mają ogromny potencjał – to 75 proc. ubezpieczycieli w Polsce nadal nie posiada zintegrowanej platformy płatniczej, która umożliwiałaby im dostęp do pełnych informacji o transakcjach. – W efekcie firmy podejmują nieoptymalne decyzje underwritingowe (proces oceny i zarządzania ryzykiem finansowym – red.), co prowadzi do wzrostu kosztów wypłat i spadku rentowności – mówi Matouš Michněvič.
Z badania Adyen wynika też, że złożoność systemów płatniczych i brak jednolitych danych sprawiają, że weryfikacja transakcji jest utrudniona, a to sprzyja nadużyciom. Aż 62 proc. firm ubezpieczeniowych wskazuje oszustwa płatnicze i chargebacki jako istotne źródło strat. W Polsce szacowane są one na średnio 5,6 mln zł rocznie.
Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego 2024 r. na grupie 38 tys. konsumentów i 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów. W Polsce uczestniczyły w nim: grupa 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz tysiąc konsumentów.
Fot. Maciej Bednarek