Usługa pozwala klientom Pocztowego potwierdzać tożsamość przy zawieraniu umów online
Bank Pocztowy poinformował o uruchomieniu pierwszej fazy wdrożenia PocztowyID – usługi umożliwiającej zdalne potwierdzanie tożsamości klientów. Technologia wykorzystuje mojeID, czyli usługę oferowaną od kilku lat przez KIR.
Na obecnym etapie funkcja została udostępniona wyłącznie w obszarze komercyjnym. Użytkownicy mogą załatwiać sprawy wymagające potwierdzenia tożsamości, np. zawrzeć zdalnie umowę z partnerami zewnętrznymi, np. firmami ubezpieczeniowymi czy operatorami telekomunikacyjnymi. Zakończenie drugiego etapu, czyli integracji z e-usługami administracji publicznej, wdrażane we współpracy z KIR, planowane jest w II kwartale 2025 r.
Żeby utworzyć PocztowyID, należy zalogować się do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej Banku Pocztowego. Następnie w sekcji "Ustawienia" trzeba wybrać opcję "PocztowyID" i kliknąć przycisk "Utwórz". Na ekranie pojawią się dane użytkownika, które będą stanowiły treść tzw. środka identyfikacji elektronicznej, oraz wymagane oświadczenia do zaakceptowania. Po zweryfikowaniu danych i zapoznaniu się z regulaminem usługi, klient musi zaakceptować wymagane oświadczenia, a następnie kliknąć "Zatwierdź". Ostatnim krokiem jest potwierdzenie dyspozycji utworzenia PocztowyID za pomocą hasła SMS przesłanego na numer przypisany do konta.
Z usługi PocztowyID mogą skorzystać pełnoletni klienci, których tożsamość została wcześniej zweryfikowana podczas osobistej wizyty w placówce Banku Pocztowego lub Poczty Polskiej.
mojeID to usługa KIR zdalnego potwierdzenia tożsamości, której gwarantem są banki. W trakcie rejestracji online, np. na stronie internetowej operatora telewizji kablowej, usługodawca przekierowuje klienta na stronę banku. Po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej klient musi wyrazić zgodę na przekazanie danych osobowych usługodawcy, po czym przenoszony jest do serwisu firmy, by sfinalizować umowę.
Gdy w czerwcu 2019 r. uruchamiano mojeID, zdalne potwierdzanie tożsamości oferowały banki PKO BP i ING, a taką formę akceptowała tylko jedna firma – PGNiG Obrót Detaliczny. Obecnie tożsamość poprzez mojeID można potwierdzić u ponad 60 usługodawców, a z operatorem tego systemu współpracuje 17 banków.
Fot. Maciej Bednarek