Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
W aplikacji Waszego banku nie ma formatki na płatność do ZUS-u? Nie wysyłajcie pieniędzy zwykłym przelewem

Jeżeli Wam się to uda, możecie mieć problem ze znalezieniem swoich składek

Nigdy specjalnie nie interesowałem się tym, dlaczego aby zapłacić składki na ubezpieczenie społeczne czy zaliczkę na podatek dochodowy, trzeba skorzystać ze specjalnej formatki służącej tylko do tego. Aż do wczorajszego wieczora, gdy w sklepie Google Play zobaczyłem aktualizację aplikacji mobilnej Euro Banku. Aktualizacja przyniosła kilka drobnych nowości a wśród nich właśnie możliwość wykonywania przelewów do ZUS-u i urzędów skarbowych.

Przeczytajcie także: Dwa sposoby, by z HCE korzystać za darmo

– Klienci oczekiwali od nas tej funkcji w aplikacji, wyrażali taką opinię w komentarzach i wiadomościach przesyłanych do banku, więc zdecydowaliśmy się ją wdrożyć – powiedziano mi w biurze prasowym Euro Banku. Okazuje się więc, że funkcja ta nie jest jeszcze na polskim rynku oczywistością. W kilku instytucjach wciąż jej nie ma. Nie znalazłem jej na przykład w IKO, czyli aplikacji mobilnej PKO BP.

A właściwie to dlaczego wykonując przelewy do ZUS-u czy skarbówki trzeba korzystać ze specjalnych formatek? Wyjaśnił mi to Tomasz Jończyk, dyrektor linii biznesowej rozliczenia sesyjne w KIR, firmy, która obsługuje transakcje pomiędzy rachunkami w różnych bankach.

Jak mówi, w celu łatwiejszej identyfikacji nadawcy oraz tytułu płatności przelewy takie jak do ZUS-u wymagają podania wystandaryzowanego zestawu informacji. Wykonując tego rodzaju transakcję musicie więc wpisać np. identyfikatory, takie jak numer Pesel czy NIP, oraz symbol formularza, na podstawie którego wyliczyliście zobowiązanie. Wprowadzone przez banki formatki uniemożliwiają wykonanie płatności bez wypełnienia odpowiednich pól.

Przeczytajcie także: Cashback z karty kredytowej możliwy w dwóch bankach

Ważne, że większość banków blokuje możliwość wykonywania przelewów do ZUS-u czy urzędu skarbowego ze standardowej formatki, używanej np. do płatności rachunku za prąd. Po wpisaniu odpowiedniego numeru konta, należącego do państwowej instytucji, system transakcyjny banku odrzuci przelew i poinformuje klienta o konieczności skorzystania z innej formatki. Jednak to, czy taka blokada jest aktywna czy nie zależy już od każdego banku.

Zdarza się więc, że niektórzy właściciele rachunków mają możliwość opłacenia składki ubezpieczeń społecznych czy podatku za pomocą standardowych przelewów. W takiej sytuacji lepiej tego nie robić, gdyż pieniądze mogą zapodziać się w czeluściach ZUS-u lub Ministerstwa Finansów, a ich odszukanie może być kłopotliwe.

KATEGORIA
PORADNIKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies