First Data Polska otrzymała od organizacji płatniczej Visa certyfikat potwierdzający gotowość, czyli odpowiednią wydajność i poziom bezpieczeństwa, jej systemów rozliczeniowych do działania w modelu MTT – Mass Transit Transactions – niezbędnego elementu nowoczesnych systemów biletowych wykorzystujących zbliżeniową technologię NFC. Kilka miesięcy wcześniej First Data Polska pozytywną ocenę otrzymała również od Mastercard (Pay as You Go)
Wspólnie z First Data Polska certyfikację Visa z sukcesem przeszły Mennica Polska oraz Centreo, z którymi First Data współpracowała przy projektach nowych systemów biletowych m.in. we Wrocławiu i Bydgoszczy. – To bardzo istotne i wyróżniające osiągnięcie oraz potwierdzenie najwyższych kompetencji zespołów realizujących wrocławskie i bydgoskie projekty – mówi Elżbieta Burliga, Dyrektor Rozwoju Biznesu w First Data Polska. – Jestem przekonana, że model MTT/PaYG będzie szybko się rozwijał i zdecydują się na niego kolejne polskie miasta.
Uzyskanie zgodności systemów rozliczeniowych First Data Polska z wymogami Visa i Mastercard otwiera drogę do implementacji nowoczesnych rozwiązań transportowych w Polsce ale też poza naszymi granicami.
First Data Polska przygotowuje się do kolejnych certyfikacji swoich systemów – przez American Express i Diners Club. Dzięki temu posiadacze tych kart będą mogli również korzystać z najnowocześniejszych systemów biletowych.
Rozwój nowoczesnych płatności w transporcie jest jednym z głównych priorytetów First Data Polska, która wspiera polskie miasta i ich dostawców w opracowaniu modelu płatności oraz późniejszego wdrożenia systemów.
Podczas III edycji Forum Transportu Publicznego przebiegającej pod hasłem „Nowe technologie i bezpieczeństwo”, organizowanej przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu, First Data Polska odebrała nagrodę Asy Transportu Publicznego w kategorii Dostawca Rozwiązań dla Transportu Publicznego.
Wyróżnienie ma na celu uhonorowanie najlepszych miast, osób i firm wywierających znaczący wpływ na kształt i rozwój transportu publicznego w Polsce, a jest przyznawane przez niezależną kapitułę konkursu złożoną z branżowych autorytetów, pod przewodnictwem profesora Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej.
Podczas forum Elżbieta Burliga zaprezentowała nowoczesne metody realizacji płatności bezgotówkowych w transporcie oraz szeroki wachlarz rozwiązań płatniczych dla transportu miejskiego. Najważniejsze działania First Data w zakresie transportu obejmują m.in. obsługę rozliczeń w nowych systemach biletowych Wrocławia i Bydgoszczy, projekty pilotażowe w Trójmieście i na Śląsku, a także obsługę rozliczeń w bezgotówkowych biletomatach w warszawskich tramwajach.
Certyfikowane systemy rozliczeniowe w modelu MTT/PaYG umożliwiają m.in.:
● bezpieczne, szybkie i wydajne agregowanie danych transakcyjnych,
● obsługę odroczonej autoryzacji (nie w chwili zakupu biletu w zbliżeniowym biletomacie, aby maksymalnie skrócić czas transakcji),
● obsługę tzw. czarnych list i procesu debt recovery (automatycznego odzyskiwania należności za przejazd bez biletu),
● zbudowanie w komunikacji miejskiej rozwiązania known fare z określoną przez miasto taryfą biletową, lub variable fare, w którym opłata jest zależna od liczby przejechanych przystanków (lub długości odcinka) dzięki mechanizmowi tap in/tap out – zbliżania karty lub smartfonu przy wejściu i wyjściu z pojazdu.
Bezpieczeństwo danych kartowych w systemie komunikacji miejskiej zapewnia tokenizacja na każdym etapie transakcji, włączając kontrolę biletową.
Certyfikowany model MTT/PayG w miejskich systemach biletowych przynosi następujące korzyści:
● pozwala na odejście od dużych biletomatów dzięki zastąpieniu ich kasownikami,
● ogranicza koszty (brak wydruku papierowego biletu, agregacja danych przesyłanych do rozliczenia),
● zwiększa przepustowość ruchu pasażerskiego i likwiduje kolejki do biletomatów czy bramek metra dzięki odroczonej autoryzacji płatności,
● jest doskonałym rozwiązaniem na integrację płatności za usługi transportowe w skali całego miasta i uzupełnieniem scyfryzowanych kart miejskich,
● daje możliwość połączenia taryf i zbudowania jednego, spójnego portalu pasażera, z dostępem do historii podróży, kosztów, planów przejazdów.