Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Banki chcą poprawić polecenie zapłaty. Ruszył nowy proces aktywacji usługi

Bankowcy mają nadzieję, że zmiany tchną życie w produkt, który na polskim rynku nie cieszy się zbyt wielką popularnością

Jak informuje mBank, 1 czerwca ruszył nowy sposób aktywacji polecenia zapłaty. Dzięki niemu zgodę na obciążanie rachunku kwotą wynikającą z faktury np. za telefon będzie można zostawić bezpośrednio u usługodawcy, czyli np. u operatora komórkowego. Ten nie będzie miał obowiązku przesyłania jej do banku klienta przed pierwszą transakcją obciążeniową, tak jak działo się to wcześniej.

Z informacji mBanku wynika ponadto, że wydłużony został czas na złożenie reklamacji transakcji realizowanych za pośrednictwem polecenia zapłaty i to aż do 13 miesięcy od obciążenia rachunku. Z tego co się orientuję, to obecnie odwołać zrealizowaną transakcję w ramach polecenia zapłaty można w okresie maksymalnie dwóch miesięcy. W przypadku reklamacji bank płatnika, a więc np. klienta firmy telekomunikacyjnej, będzie weryfikował, czy usługodawca ma ważną zgodę na polecenie zapłaty.

Przeczytajcie także: Płatności powtarzalne Blikiem dla klientów Play

Polecenie zapłaty to usługa realizowana za pośrednictwem systemu Elixir. Po otrzymaniu zgody od klienta wystawca faktury za usługi, np. operator komórkowy czy telewizyjny, obciąża odpowiednią kwotą rachunek swojego klienta w terminie płatności widniejącym na fakturze. Zapobiega to opóźnieniu płatności oraz pomyłkom przy wypełnianiu formatki przelewu.

Polecenie zapłaty w przeszłości nie cieszyło się przesadną popularnością w Polsce. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w II poł. 2018 r. banki z Polski zrealizowany ok. 28,4 mln transakcji w ramach polecenia zapłaty. Dla porównania zwykłych przelewów zrealizowano w tym czasie ponad 2,8 mld.

Przeczytajcie także: PKO warte już więcej niż Deutsche Bank

W przeszłości część specjalistów niską popularność polecenia zapłaty w Polsce tłumaczyła chęcią kontrolowania przez klientów terminu realizacji i kwoty wszystkich płatności obciążających rachunek. Okazuje się jednak, że płatności cykliczne z karty np. za usługi abonamentowe w serwisach streamingowych, które podobnie jak polecenie zapłaty realizowane są automatycznie i bez bezpośredniej kontroli klientów, zdobyły znaczną popularność nad Wisłą. Stąd przekonanie, że główną barierą w rozwoju polecenia zapłaty jest skomplikowany proces aktywacji.

A dla kogo jest polecenie zapłaty w dobie wspomnianych wyżej transakcji cyklicznych z karty czy za pomocą Blika (niedawno zarządzająca nim spółka wprowadziła taką nowość)? Bankowcy, z którymi rozmawiałem, liczą, że usługą będą zainteresowani klienci, którzy już mają rachunek, ale nie przekonali się jeszcze do korzystania z kart, a tym bardziej z płatności mobilnych, takich jak Blik. Ponadto polecenie zapłaty ma przewagę nad płatnościami cyklicznymi z karty, która raz na kilka lat traci ważność i aktywację płatności trzeba powtarzać.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies