Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Deloitte: w wyniku implementacji PSD II ponad 5 mln klientów może zmienić bank

Zdaniem ekspertów dziś wielu klientów banków z Polski to ich zakładnicy. Będą mogli się uwolnić dzięki wdrożeniu przepisów wynikających z nowej europejskiej dyrektywy

Firma doradcza Deloitte zaprezentowała przed chwilą wyniki swojego badania na temat zmian, jakie w krajobraz polskiej bankowości wnieść może implementacja dyrektywy PSD II. Badanie przeprowadzono pod koniec zeszłego roku w sześciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w tym Polsce, wśród klientów banków oraz w samych bankach detalicznych. Nad Wisłą w badaniu wzięło udział tysiąc klientów oraz 9 z 10 największych banków.

Jak mówią eksperci z Deloitte, w Polsce wciąż dominują tzw. oddziałowi klienci banków – stanowią prawie połowę wszystkich. Mniej więcej jedna czwarta to osoby, które korzystają wyłącznie z kanałów cyfrowych a ostatnia część również licząca mniej więcej 25 proc. to klienci tzw. multikanałowi korzystający zarówno z oddziałów jak i bankowości elektronicznej.

Przeczytajcie także: Nowe kłopoty dla branży płatniczej. Tym razem to RODO

Z badania Deloitte wynika, że ok. 20 proc. klientów w Polsce można określić mianem "zakładnicy banków". Szacuje się, że to ponad 5 mln osób, które obsługują swój rachunek w oddziale, choć chciałyby to robić w kanałach elektronicznych, albo są multikanałowe, ale chciałyby być wyłącznie cyfrowe. Jak mówi Grzegorz Cimochowski z Deloitte, klienci ci nie mogą korzystać z usług tak jak chcą, ponieważ oferta ich banku im na to nie pozwala. – Chodzi o sytuacje, gdy np. funkcjonalność bankowości internetowej nie pozwala na wygodne wykonywanie wszystkich czynności, czy też bank zmusza do odwiedzania oddziałów – uważa przedstawiciel Deloitte.

I to właśnie te 5 mln klientów może zmienić bank po wejściu w życie przepisów implementujących PSD II. Z badania Deloitte wynika, że ok. 40 proc. respondentów byłaby skłonna do zmiany dostawcy rachunku, gdyby od konkurencji dostała ofertę spełniającą jej oczekiwania. – A PSD II w znakomity sposób to ułatwia. Jeżeli jakiś bank oferuje np. słaby system transakcyjny, to inna instytucja będzie mogła zaoferować jego klientom nakładkę serwisową i przejąć ich a infrastrukturę tego banku wykorzystać jako narzędzie do czynności płatniczych – uważa Grzegorz Cimochowski.

Przeczytajcie także: Będzie nowa usługa w e-administracji

Analiza Deloitte wskazuje ponadto, że duże banki z Polski są w większości świadome zmian, jakie niesie ze sobą PSD II. W większym stopniu niż konkurencja z Europy Zachodniej traktują dyrektywę jako szansę na pozyskanie nowych klientów, niż zagrożenie przed którym należy się bronić. To dość optymistyczne stwierdzenie dla polskich bankowców, ale eksperci podkreślają, że brali pod uwagę opinię tylko dużych instytucji komercyjnych. Podejrzewają, że w mniejszych obawa przed nowymi przepisami jest większa.

Przedstawiciele banków biorących udział w badaniu Deloitte deklarują, że w większości zaoferują klientom konkurencji nowe usługi dzięki PSD II. Zdaniem autorów analizy najwięcej innowacji powinno pojawić się w zakresie oferty kredytów konsumpcyjnych. To sfera działalności bardzo opłacalna dla instytucji finansowych a jednocześnie stosowany dziś proces kredytowy realizowany dla klientów innych banków jest skomplikowany. – Wejście w życie przepisów PSD II sprawia, że zewnętrzni kredytodawcy będą mogli zaproponować klientom innych banków tak samo wygodny proces wnioskowania jak ich dotychczasowy usługodawca. To korzystne dla konsumentów, ale jest to zagrożenie dla banków, które się do tego nie przygotują – konkluduje Grzegorz Cimochowski.

KATEGORIA
TEMAT DNIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies