Pierwsi operatorzy terminali podpisali już umowy z fundacją Polska Bezgotówkowa i mogą instalować urządzenia w Waszych firmach
Na stronie internetowej fundacji Polska Bezgotówkowa znajdziecie już dokument określający szczegółowe warunki przystąpienia do prowadzonego przez nią programu wsparcia rozwoju sieci akceptacji kart. Dokument jest napisany w miarę zrozumiałym językiem, ale jest też dość obszerny. Dlatego przeczytałem go za Was, a poniżej prezentuje to, co wydaje mi się w nim najważniejsze.
A więc najpierw o tym, kto może przystąpić do programu Polski Bezgotówkowej: wszystkie firmy, które nie akceptują jeszcze płatności kartami, albo nie robią tego od co najmniej 12 miesięcy. Z udziału w projekcie wyłączone są sieci handlowe, sieci franczyzowe, operatorzy automatów sprzedających i jednostki administracji publicznej biorące udział w innym programie instalacji bezpłatnych POS-ów, prowadzonym przez KIR.
Ponadto firmy, które otrzymają terminal w ramach programu Polski Bezgotówkowej, muszą się zobowiązać, że nie będą stosować surcharge (dodatkowa opłata pobierana od klientów płacących kartami) i nie będą uzależniać przyjęcia płatności kartą od minimalnej kwoty paragonu. Wszyscy uczestnicy programu muszą w widocznym miejscu wywiesić informację o przyjmowaniu płatności kartami Mastercarda i Visy oraz o uczestnictwie w programie prowadzonym przez Polskę Bezgotówkową.
Jak podaje fundacja w dokumencie określającym zasady funkcjonowania programu, przystępujące do niego firmy mogą otrzymać zwrot kosztów obsługi transakcji bezgotówkowych w wysokości 1 proc. płatności o wartości maksymalnie 100 tys. zł oraz zwrot kosztów instalacji urządzenia, w zależności od jego rodzaju: 850 zł brutto, w przypadku tradycyjnego POS-a, 800 zł brutto w przypadku tzw. PIN pada programowalnego (urządzenie akceptujące podłączane do systemu kasowego), oraz 400 zł brutto w przypadku mPOS-a i Soft POS-a. Wszystkie kwoty Polska Bezgotówkowa będzie przekazywać z upoważnienia uczestnika programu bezpośrednio na rachunek bankowy operatora urządzeń.
Regulamin Polski Bezgotówkowej stanowi ponadto, że uczestnik programu może otrzymać maksymalnie trzy terminale płatnicze. Jeśli po przystąpieniu do projektu i wyborze np. jednego terminala zechce zwiększyć liczbę dofinansowanych POS-ów, może to zrobić w ramach limitu trzech terminali. Dwunastomiesięczny okres finansowania dla każdego terminala liczony jest oddzielnie. Co ciekawe w przypadku wyboru mPOS-a, po okresie uczestnictwa w programie przechodzi on na własność korzystającej z niego firmy. Ważne jednak, że jeden akceptant może otrzymać w ramach programu tylko jednego mPOS-a. Po zakończeniu rocznego okresu finansowania terminali przez fundację będzie płacić za obsługę stawki rynkowe znane już w momencie przystępowania do programu, niedyskryminujące go w stosunku do innych klientów nieuczestniczących w programie.
Katalog usług finansowanych przez Polskę Bezgotówkową obok instalacji i używania terminala przez rok oraz obsługi transakcji bezgotówkowych obejmuje także serwis urządzeń, funkcjonowanie call center operatorów terminali w modelu 24/7 a także trzy rolki papieru do POS-a, obsługę reklamacji i chargebacku (zwrot kwoty transakcji dla użytkownika karty) powstałego nie z winy beneficjenta programu realizowanego przez Polskę Bezgotówkową.
Regulamin uczestnictwa w programie zawiera też przepisy dotyczące rozwiązania umowy przez użytkownika terminala przed upływem dwunastu miesięcy. W takiej sytuacji beneficjent nie musi zwracać kwot z tytułu obsługi rozliczanych transakcji bezgotówkowych. Operator terminala jest jednak uprawniony do naliczenia kary umownej wynoszącej w zależności od finansowanego urządzenia od 400 zł brutto (mPOS i Soft POS), przez 800 zł brutto (PIN pad programowalny) do 850 zł brutto (tradycyjny POS). Kara umowna nie będzie naliczona, jeżeli rozwiązanie umowy wynikać będzie z zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta programu.