Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Przelewy ekspresowe znacie i chcecie z nich korzystać. Ale nie wszystkie banki jeszcze to rozumieją

Dwie trzecie klientów banków, którzy nie mają dostępu do szybkich przelewów, chciałoby z nich korzystać

Przelew ekspresowy to jedna z najbardziej ulubionych usług finansowych mojej kilkunastoletniej córki. W ten sposób co miesiąc przekazuję jej na kartę skromne kieszonkowe, dzięki czemu od razu może z niego korzystać. Jak się domyślacie w świecie nastolatków natychmiastowy dostęp do pieniędzy może być czasem ważny...

Ale sam również korzystam z szybkich przelewów, widzę ich ogromne zalety oraz to, jak tradycyjne przelewy, na które trzeba czekać godzinami a czasem i dniami, są niedopasowane do współczesności. Pomyślcie, wysyłacie e-mail a jego adresat natychmiast może go przeczytać, kupujecie w sieci muzykę czy film i natychmiast możecie słuchać lub oglądać, robicie zdjęcie, wrzucacie je na "Fejsa" a Wasi znajomi od razu mogą je podziwiać. Dlaczego, gdy wykonujecie przelew, ktoś musi na niego czekać np. do następnego dnia?

Przeczytajcie także: Duże zmiany czekają klientów BPH. Już w marcu

Okazuje się, że nie tylko ja tak myślę, a dowodzi tego badanie zlecone przez KIR. Firma ta zarządza systemem Express Elixir służącym do obsługi szybkich przelewów. Sondaż przeprowadzony został na przełomie marca i kwietnia 2016 r. na próbie 845 osób aktywnie korzystających z bankowości elektronicznej. Badanie zrealizowano metodą CAWI, a zajął się tym instytut ARC Rynek i Opinia.

Z przeprowadzonego badania wynika, że płatności natychmiastowe cieszą się wysokim wskaźnikiem rozpoznawalności. Znajomość tej usługi zadeklarowało 84 proc. aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej. Niemal wszyscy respondenci, którzy mieli okazję korzystać z przelewów natychmiastowych (98 proc.), ocenili je jako przydatne. W grupie badanych, znających płatności natychmiastowe, z usługi dotychczas skorzystał co trzeci użytkownik e-bankowości (34 proc.), a 77 proc. z nich zleciło taki przelew więcej niż raz. Warto zauważyć, że dwie trzecie respondentów, którzy nie mają dostępu do usługi lub nie są tego świadomi, chciałoby mieć możliwość korzystania z przelewów natychmiastowych.

Wyniki sondażu pokazują, że najwięcej osób, które przynajmniej raz skorzystały z tej usługi, znaleźć można wśród respondentów w wieku 35-44 lat (30 proc.), a następnie 25-34 lat (29 proc.). W analizie wyników badania uwzględniony został również podział ze względu na płeć. Przynajmniej raz realizację przelewu natychmiastowego zleciło dotychczas 54 proc. mężczyzn i 46 proc. kobiet. Jednak wśród osób potencjalnie zainteresowanych skorzystaniem z usługi dominują kobiety – w stosunku 58 proc. do 42 proc.

Przeczytajcie także: Kolejne banki otwierają rachunki przelewami

Przelewy natychmiastowe, realizowane przez KIR w systemie Express Elixir, umożliwiają przekazywanie pieniędzy pomiędzy rachunkami prowadzonymi w różnych bankach w czasie liczonym w sekundach, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Według statystyk KIR, szybko wzrasta liczba i wartość wykonywanych w systemie przelewów – w lipcu 2016 r. odnotowano 221,2 tys. transakcji o wartości 815 mln zł, podczas gdy w lipcu 2015 r. wartość 125,7 tys. przetworzonych transakcji wyniosła 561 mln zł. Więcej na temat rosnącej popularności szybkich przelewów możecie przeczytać w raporcie Cashless, dostępnym tutaj.

Jak wiecie, polski rynek pod względem rozwoju nowoczesnych usług finansowych jest bardzo zaawansowany. Podczas gdy w większości krajów systemy do obsługi przelewów ekspresowych nie funkcjonują, u nas są nawet dwa. Oprócz Express Elixir działa też Blue Cash, zarządzany przez trójmiejską spółkę Blue Media.

Niestety, jeszcze nie wszystkie banki pozwalają klientom na swobodne wykonywanie przelewów ekspresowych, a duża część z tych, które je oferują, żądają za to bajońskich sum. Na przykład T-Mobile Usługi Bankowe podniósł ostatnio prowizję z tego tytułu aż do 6 zł. W przyszłości może to być pożywka dla różnego rodzaju firm z sektora fintech, które potrafią rozwiązać problem szybkich transferów o wiele taniej. Przykład znajdziecie tutaj. Jeżeli banki tego nie zrozumieją, stracą kolejną część swojego biznesu.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies