Zamówienie obejmie dostawę systemu centralnego, urządzeń do opłacania przejazdów oraz czytników kontrolerskich
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie opublikował informację z otwarcia ofert w postępowaniu dotyczącym zamówienia: "Realizacja sprzedaży biletów w pojazdach KMK za pomocą biletomatów EMV". Swoją propozycję zgłosiło pięciu oferentów. ZTP podał również, że na sfinansowanie podstawowej części zamówienia zamierza przeznaczyć 16,8 mln zł, a łącznie z opcjami dodatkowymi – 26,9 mln zł.
Przetarg dotyczy dostarczenia do pojazdów komunikacji miejskiej w Krakowie biletomatów EMV – automatów umożliwiających opłacenie przejazdu kartą (telefonem czy smartwatchem), bez konieczności drukowania biletu. Podróżujący pojazdami krakowskiego transportu publicznego będą mogli na ekranie takiego urządzenia wybrać interesujący ich bilet (lub bilety), a następnie przyłożyć swoją kartę do czytnika. Informacja o zakupie zostanie przekazana do systemu centralnego. W razie kontroli pasażer nie będzie musiał legitymować się papierowym biletem, tylko do czytnika kontrolerskiego zbliży instrument płatniczy, którym uregulował należność za przejazd.
Zamówienie obejmuje także leasing operacyjny zestawów kontrolerskich, uruchomienie, konfigurację i licencjonowanie systemu centralnego oraz usługi utrzymania, wsparcia i serwisu wspomnianych wcześniej elementów zamówienia. Jako dodatkowe opcje przyjęto: wykup zestawów kontrolerskich i biletomatów, przedłużenie okresu usług wsparcia oraz prace rozwojowe.
Wczoraj minął termin składania ofert. Najtańszą przedstawiła Mera-Serwis, która za wykonanie zakresu podstawowego zamówienia życzy sobie niecałe 9,9 mln zł (a wraz z opcjami prawie 15,7 mln zł). Pixel wycenił podstawę zamówienia na niespełna 11,8 mln zł (razem z opcjami 18,8 mln zł). R&G Plus chce zrealizować zamówienie za 12,1 mln zł (17,9 mln zł z opcjami). Oferta Mennicy Polskiej opiewa na 12,6 mln zł (wraz z opcjami 18,2 mln zł). Założony budżet znacznie przekracza zaś propozycja GMV Innovating Solutions, które wyceniło zakres podstawowy na 27,1 mln zł, a wraz z opcjami na prawie 42,1 mln zł. Podstawowy zakres zamówienia ma zostać zrealizowany w terminie do 38 miesięcy od zawarcia umowy.
Analogiczne rozwiązania funkcjonują już w wielu miastach w Polsce, m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Lublinie czy Białymstoku. Plan wdrożenia takiej formy płatności ogłosiła również Warszawa, w przypadku której uruchomienie biletomatów EMV będzie elementem przebudowy całego systemu biletowego, obejmującej m.in. wprowadzenie taryfy przystankowej. A więcej na temat nowoczesnych rozwiązań w komunikacji miejskiej będziecie mogli przeczytać w raporcie Cashless Cities, nad którym redakcja cashless.pl obecnie pracuje.