Narzędzie nawet w kilka minut może przedstawić decyzję kredytową
Hitachi oferuje bankom znad Wisły nowe rozwiązanie – narzędzie do scoringu kredytowego, całkowicie bazujące na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie umożliwia wydanie decyzji kredytowej – zarówno w przypadku kredytów gotówkowych, jak i hipotecznych – nawet w kilka minut, a maksymalnie w kilka godzin.
Narzędzie to działa już na rynku japońskim, gdzie z sukcesem zostało wdrożone w tamtejszym SBI Sumishin Net Bank, o czym opowiedzieli przedstawiciele banku podczas Banking & Insurance Forum. Instytucja jest obecnie liderem, jeśli chodzi o udział w rynku kredytów hipotecznych w Japonii. Pierwsze kroki w zaawansowanej analizie ryzyka kredytowego bank postawił w 2007 r., natomiast dużym przyspieszeniem okazało się wdrożenie w 2019 r. rozwiązania AT/PRC od Hitachi. Poskutkowało to bowiem wzrostami wolumenu udzielanych kredytów po 18 proc. w każdym z kolejnych lat.
Wykorzystanie scoringu opartego na AI nie tylko istotnie przyspieszyło samo podejmowanie decyzji, ograniczyło liczbę dokumentów, jakie klient musi dostarczyć, umożliwiło przedstawienie oferty wcześniej wykluczonym klientom, ale też pozwoliło na skuteczniejszą ocenę ryzyka. Jak podali przedstawiciele SBI, odsetek "złych" kredytów w ich instytucji wynosi 0,02 proc. Cały zespół analityków w dziale kredytowym w banku liczy zaś 10 osób. Sukces rozwiązania doprowadził także do utworzenia spółki Dayta Consulting, w ramach której SBI oferuje wypracowane z Hitachi narzędzie konkurencyjnym bankom.
Co ciekawe, SBI , które specjalizuje się także w dostarczaniu usług finansowych w modelu banking as a service, ten mechanizm oceny kredytowej wykorzystuje też we wdrożeniach realizowanych m.in. z dużymi sieciami sklepów detalicznych czy liniami lotniczymi. Efektem takich partnerstw jest np. możliwość założenia konta i wzięcia kredytu w aplikacji partnera typu Japan Airlines czy nawet zaciągnięcia kredytu gotówkowego w kilka minut przy kasie sklepowej 7-Eleven.
Jak deklarują przedstawiciele Hitachi w rozmowie z serwisem cashless.pl, innowacyjne rozwiązanie scoringowe, które stało się podstawą sukcesu SBI Sumishin, zostało dopasowane do warunków panujących na polskim rynku. W szczególności do wymogów wynikających z AI Act. Do podstawowego systemu dodane zostały dwa moduły. Jeden z nich zapewnia tzw. wytłumaczalność, czyli pozwala wyjaśnić, jakie czynniki i w jaki sposób wpłynęły na ostateczną ocenę. Drugi zaś to moduł antydyskryminacyjny – to on dba o to, aby przy wydawaniu decyzji nie były brane pod uwagę czynniki takie jak rasa, płeć czy lokalizacja.
Tadeusz Woszczyński, szef Hitachi w Polsce i regionie, oraz Michał Jankowski, digital business partner CEE w Hitachi, zwracają także uwagę, że narzędzie nie tylko nie dyskryminuje ze względu na określone cechy, ale wręcz pomaga przedstawić ofertę klientom, którzy do tej pory byli w pewien sposób wykluczeni. Mowa o osobach, które mogą mieć problem z uzyskaniem kredytu z uwagi na brak odpowiedniej historii kredytowej, a więc np. freelancerów, studentów ubiegających się o pierwszy kredyt czy imigrantów.
Hitachi zapewnia, że rozwiązanie może być bezpiecznie i zgodnie z przepisami prawa implementowane w bankach działających w Polsce. Moduł jest wdrażany wewnętrznie w banku, każdorazowo trenowany jest na danych instytucji, a informacje o klientach nie wychodzą poza bank. Firma jest już na etapie rozmów z szeregiem instytucji znad Wisły o wykorzystaniu przez nie nowego modelu scoringowego.