Tak przynajmniej wynika z badania przeprowadzonego wśród ekspertów rynku płatności przez fundację Polska Bezgotówkowa
Podczas ubiegłorocznej konferencji Future of Payments fundacja Polska Bezgotówkowa przeprowadziła badanie, na temat czynników decydujących o rozwoju płatności. Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ekspertów i specjalistów z branży płatniczej powstał raport pt. "Przyszłość płatności. W stronę bezpiecznego cyfrowego świata". Dziś przedstawiono podstawowe wnioski z tego opracowania.
Według ankietowanych specjalistów największą rolę w rozwoju płatności w perspektywie najbliższych pięciu lat będą odgrywały sztuczna inteligencja i algorytmy do analizy danych – wskazało tak 64 proc. badanych. Na drugim miejscu wymieniono postęp technologiczny i rozwój infrastruktury płatniczej (53 proc.). Wskazano też, że innymi czynnikami, jakie będą w najbliższym czasie wywierać wpływ na branżę płatniczą, będą zmiany regulacyjne oraz zmiany w e-commerce (odpowiednio 53 proc. i 51 proc. wskazań).
– Polska pod wieloma względami jest w gronie liderów płatności cyfrowych w Europie, m.in. w obszarze płatności kartowych, zbliżeniowych czy transakcji account-to-account. Kluczem do utrzymania wysokiego poziomu rozwoju są dalsze inwestycje w rozwój innowacji i systemów bezpieczeństwa oraz współpraca wszystkich uczestników rynku płatności w obszarach, które nie stanowią pola do konkurencji – powiedziała Joanna Erdman, prezeska Polski Bezgotówkowej.
Z wcześniejszych opracowań, publikowanych przez Narodowy Bank Polski, wynika, że stopień wykorzystania płatności bezgotówkowych zależy m.in. od czynników demograficznych oraz poziomu edukacji cyfrowej i finansowej. Eksperci fundacji zwrócili uwagę na trzecie kryterium, jakim jest miejsce zamieszkania, determinujące dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej czy internetowej. W badaniach Fundacji widać wyraźne różnice w wykorzystaniu płatności bezgotówkowych i gotówkowych między wielkomiejską populacją a osobami zamieszkującymi małe miasta i wsie.
– Z perspektywy konsumentów na dynamikę rynku płatności wpływać będą trzy aspekty: dane, możliwość wyboru i doświadczenie. Coraz większe znaczenie zyskuje też inkluzywność, rozumiana jako włączenie wszystkich grup społecznych do gospodarki cyfrowej, w tym seniorów i mieszkańców mniejszych miejscowości oraz terenów wiejskich. Przyszłość płatności opiera się na znalezieniu równowagi pomiędzy dbałością o przyjazne doświadczenie użytkownika a zapewnieniem bezpieczeństwa – podsumowuje Jakub Kiwior, przewodniczący Rady Fundacji Polska Bezgotówkowa oraz dyrektor zarządzający Visa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.