Dostarczone przez firmę Pixel czytniki wykorzystują jeden terminal do odczytu kart płatniczych oraz białostockich kart miejskich i umożliwiają korzystanie z tzw. smart taryfy
Białystok przeprowadził modernizację systemu biletów elektronicznych w komunikacji miejskiej. W rezultacie do pojazdów transportu publicznego trafiło 900 nowych czytników, umożliwiających regulowanie należności za przejazd kartą płatniczą (a także telefonem czy zegarkiem z funkcją płatności) lub kartą miejską oraz korzystanie z tzw. smart taryfy.
Nowy system biletowy w Białymstoku został uruchomiony już pod koniec 2020 r. Podróżującym białostocką komunikacją miejską umożliwiono opłacanie za przejazd kartą, smartfonem czy smartwatchem, bez konieczności drukowania papierowego biletu, co jest coraz popularniejszym rozwiązaniem w polskich miastach, ale też – co wyróżniło stolicę Podlasia na tle innych organizatorów transportu publicznego – wprowadzono nowy sposób naliczania opłat za wielokrotne przejazdy. Użytkownik korzystający z tzw. smart taryfy rejestruje swoje wejścia i wyjścia z pojazdu, a na koniec dnia system sam wylicza najkorzystniejszą opłatę dla podróżującego. W rezultacie za wielokrotne przejazdy w ciągu całej doby nie zapłaci on więcej niż za 24-godzinny bilet.
Do tej pory z rozwiązania można było korzystać w automatach biletowych zainstalowanych w pojazdach. W każdym z pojazdów znajdowało się jednak tylko jedno takie urządzenie. W ramach modernizacji do 255 biletomatów działających w systemie dołożono 900 czytników, które znajdują się obecnie przy każdym wejściu do pojazdu.
Nowe urządzenia to kasowniki NV1, dostarczone przez firmę Pixel. Są wyposażone w terminal, który służy zarówno do odczytu kart płatniczych, jak i kart miejskich. Urządzenie umożliwia korzystanie ze smart taryfy – w takiej sytuacji podróżujący po prostu przykłada do niego kartę przy wejściu i wyjściu do pojazdu, a opłata naliczana jest na koniec doby. Za jego pomocą można też po prostu kupić wybrany przez siebie bilet – użytkownik wskazuje bilet na ekranie urządzenia i reguluje należność kartą płatniczą lub e-portmonetką zapisaną na karcie miejskiej. W trakcie bezczynności na ekranie kasownika może być wyświetlana informacja o aktualnej trasie pojazdu i możliwych przesiadkach.
Za projektem stoją firmy Pixel oraz Beesset. Agentem rozliczeniowym jest bank Pekao, a dostawcą aplikacji płatniczej na terminalach wraz z jej rozszerzeniem o obsługę karty miejskiej jest firma APDU.
Warto wspomnieć, że zamiar wprowadzenia podobnego systemu biletowego do tego funkcjonującego w Białymstoku zdradziła także Warszawa. Zgodnie z udostępnioną przez stołeczny ZTM dokumentacją, nowy system ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą karty płatniczej, smartfona i smartwatcha, a także karty miejskiej. Ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. System centralny ma dobierać taryfę optymalną dla pasażera, przy uwzględnieniu przejechanej przez niego trasy i wybranych środków transportu. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście: Kto chętny do budowania nowego systemu biletowego dla Warszawy? ZTM opublikował informację z otwarcia ofert.