Ale nie bezinteresownie. Aby system płatności mobilnych mógł się upowszechnić, musi oferować coś więcej niż tylko możliwość wykonywania transakcji
To wnioski z sondażu przeprowadzonego wśród reprezentatywnej grupy tysiąca polskich firm przez Instytut Badawczy Ipsos.
Z sondażu wynika, że 41 proc. przedsiębiorców jest gotowych akceptować płatności mobilne. Większość z nich oczekuje jednak, że w zamian uzyskają jakąś wartość dodaną. Zdecydowanie oczekuje tego 15 proc. respondentów, a 49 proc. jest o tym raczej przekonanych. 21 proc. nie ma zdania na ten temat, a tylko 15 proc. przedsiębiorstw zainteresowanych akceptacją płatności mobilnych chce to robić i nie wymaga nic w zamian.
Przeczytaj także: Właściciele sklepów internetowych skarżą się na wysokie koszty obsługi płatności
Wśród rozwiązań, które mogłyby stanowić wartość dodaną na pierwszym miejscu został wymieniony program lojalnościowy, później program rabatowy, następnie kolejno kupony promocyjne, możliwość komunikacji z klientem, geolokalizacja oraz raporty na temat zachowania się klientów.
Wyniki badania pokazują również, że właściciele sklepów czy punktów handlowych nie chcą komplikować sobie życia i instalować kolejnego urządzenia, na którym płatności mobilne byłyby przyjmowane. 72 proc. z nich preferuje takie rozwiązanie, dzięki któremu klient mógłby płacić smartfonem na już posiadanym przez sklep czy punkt usługowy urządzeniu, a więc np. na terminalu. Tylko 12 proc. przedsiębiorców biorących udział w badaniu zgodziłoby się na instalację nowego urządzenia.
To może być ważny sygnał dla Polskiego Standardu Płatności, czyli spółki dostarczającej system płatności mobilnych Blik. Aktualnie nie oferuje on praktycznie nic poza możliwością przeprowadzania transakcji bezgotówkowych. Władze PSP muszą więc myśleć o wzbogaceniu swojego produktu o nowe elementy.
Przeczytaj także: Coraz bliżej wyższych prowizji za wypłaty gotówki z bankomatów
Na ich korzyść przemawia natomiast fakt, że Blik jest akceptowany na tych samych terminalach co karty bankowe. Ta cecha systemu może więc spodobać się przedsiębiorcom otwartym na mobilne płatności. Jednak w tym względzie system nie ma przewagi nad funkcjonującymi dłużej od niego na rynku zbliżeniowymi płatnościami mobilnymi dostarczanymi przez MasterCarda i Visę.
Ipsos przeprowadził sondaż na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Wyniki badania zaprezentowano dzisiaj podczas pierwszego dnia obrad III Międzynarodowego Kongresu Płatności Bezgotówkowych. Serwis Cashless.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.