Celem tego rodzaju opracowań jest m.in. wskazanie działań, jakie miałby podjąć bank centralny odpowiedzialny za organizację systemu płatniczego
Narodowy Bank Polski opublikował na swojej stronie internetowej raport pt. "Paytech – innowacyjne rozwiązania płatnicze na rynku polskim". Autorzy opracowania piszą w swoich konkluzjach, że jego celem jest m.in. zebranie danych umożliwiających podejmowanie działań wspierających prawidłowe funkcjonowanie systemu płatniczego. Dodano także, że aktualnie nie zidentyfikowano potrzeby podjęcia tego rodzaju działań przez bank centralny w obszarze paytech.
Raport, o którym mowa, jest dostępny pod tym linkiem. Znajdziecie tam m.in. szereg definicji nowoczesnych produktów i usług dostępnych na rynku usług płatniczych, klasyfikację polegającą na podziale ich na kilka podstawowych grup, w tym: zbliżeniowe płatności mobilne, niekartowe płatności mobilne, systemy płatności natychmiastowych czy pieniądz elektroniczny. Jest tu także opis innych inicjatyw płatniczych takich jak np. terminale aplikacyjne czy przelewy z karty na kartę.
W dokumencie NBP uwzględniono także inicjatywy, których celem ma być wsparcie rozwoju innowacji polskiego sektora płatniczego oraz podobnych przedsięwzięć na arenie międzynarodowej. Bank centralny podkreśla, że za najważniejszą z cech nowoczesnych rozwiązań płatniczych uważa ich bezpieczeństwo dla osób z nich korzystających. Dlatego wraz z innymi instytucjami, takimi jak np. Komisja Nadzoru Finansowego, będzie nadal monitorować rynek w celu identyfikacji ewentualnych zjawisk niepożądanych.