Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Nie tylko banki, ale i ubezpieczyciele będą mieli swój standard chmury obliczeniowej. Startują prace pod auspicjami PIU

Polska Izba Ubezpieczeń powołała grupę roboczą, która stworzy standard pozwalający ubezpieczycielom na sprawne i bezpieczne korzystanie z usług chmurowych

Polska Izba Ubezpieczeń wraz z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji rozpoczęła prace nad standardem chmury ubezpieczeniowej dla branży ubezpieczeniowej. Dokument ma pomóc towarzystwom wdrażać rozwiązania chmurowe w zgodzie z wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego. Analogiczny standard został opracowany dla banków pod auspicjami Związku Banków Polskich: ZBP opublikował standard Polish Cloud. Ma pomóc bankom w przejściu do chmury obliczeniowej. Standard dla branży ubezpieczeniowej ma prezentować zbliżone podejście do tego funkcjonującego w bankowości.

Przeczytajcie także: Unia chce uregulować sztuczną inteligencję

Oprócz PIU i PIIT, w projekt zaangażowani są przedstawiciele 20 zakładów ubezpieczeń, a także kancelarie prawne Maruta Wachta oraz Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy. W koordynacji prac Polską Izbę Ubezpieczeń wspiera Accenture, które doradza w obszarze technologii. Dokument będzie konsultowany z Komisją Nadzoru Finansowego. Standard ma powstać do listopada bieżącego roku. Przypomnijmy, że do 1 listopada KNF dała podmiotom nadzorowanym czas na dostosowanie się do wytycznych związanych z korzystaniem z usług w chmurze obliczeniowej.

Przeczytajcie także: Kolejny fintech z licencją na usługi open bankingu

Zainteresowanie usługami dostępnymi w chmurze istotnie wzrosło w okresie pandemii. Jak zauważają przedstawiciele Accenture, wykorzystanie chmury obliczeniowej to obecnie element strategii rozwoju wielu firm. Z badania przeprowadzonego przez Accenture wynika, że liderzy w wykorzystaniu chmury w sektorze ubezpieczeniowym osiągają ok. 30 proc. redukcji kosztów IT. Tymczasem tylko 56 proc. przedstawicieli wyższej kadry kierowniczej ubezpieczycieli przyznaje, że wdrożyło odpowiedni model operacyjny, aby wesprzeć migrację do chmury.

Okiem eksperta

Opracowywany dokument wystandaryzuje podejście ubezpieczycieli do wytycznych KNF, dotyczących przetwarzania przez podmioty nadzorowane informacji w chmurze obliczeniowej. Chcemy, by był on przewodnikiem po klasyfikacji informacji, procedurach, niezbędnej dokumentacji czy etapach wdrożeniowych. Ma ułatwić wszystkim pracownikom zakładów ubezpieczeń, stykającym się z chmurą obliczeniową, poruszanie się po wytycznych nadzoru.

Zamierzamy szczególnie pochylić się nad kwestiami, które są najbardziej problematyczne dla naszej branży. Jednym z takich zagadnień jest klasyfikacja, które informacje przetwarzane w chmurze obliczeniowej podlegają obostrzeniom zawartym w komunikacie KNF. Doprecyzowania wymaga również, których podmiotów rynku ubezpieczeniowego dotyczą zalecenia nadzorcy: czy obowiązki wynikające z komunikatu dotyczą również pośredników ubezpieczeniowych i czy zakład ubezpieczeń musi dokonywać zgłoszenia rozwiązań stosowanych przez pośredników, jeśli oni sami już takiego zgłoszenia dokonają?

Wytyczne nakładają także szereg obostrzeń dotyczących umów zawieranych między podmiotem nadzorowanym a dostawcą usług opartych o przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej. Jest to o tyle problematyczne, że często ubezpieczyciele zawierają umowę nie bezpośrednio z dostawcą usługi chmurowej, a z podmiotem pośrednim, którego usługa realizowana na rzecz zakładu oparta jest o usługi chmurowe, np. fintechem. A tymczasem analiza ryzyk, którą musi przeprowadzić zakład ubezpieczeń, dotyczy nie tylko fintechu, ale musi też dotyczyć dostawcy, z którym ubezpieczyciel nie ma żadnej relacji umownej. Co więcej, często dostawcami są duże firmy ogólnoświatowe, przez co możliwość wpływania na kwestie umowne nie jest zbyt duża. Na szczęście firmy dostarczające usługi chmurowe  wykazują coraz większe zrozumienie dla wymagań rodzimego rynku. Dlatego też w pracę nad standardem zaangażowani są przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Na forum zespołu toczą się rozmowy zmierzające do wypracowania kompromisu między tym, co mogą zaoferować dostawcy, tym, czego oczekują ubezpieczyciele, i tym, jakie wymogi należy spełnić względem KNF.

Wypracowany przez nas standard przekażemy KNF do zaopiniowania. Chcemy skorzystać w tym celu z udostępnionego przez urząd kanału jakim jest Innovation Hub.

Mariusz Kuna
analityk PIU, szef działu Zarządzania Informacją Ubezpieczeniową w PIU
KATEGORIA
PRAWO
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies