To wyniki badania przeprowadzonego przez Elavon, którego celem było sprawdzenie, w jaki sposób koronawirus zmienił nawyki zakupowe Polaków
Firma Elavon, jeden z największych na polskim rynku operatorów terminali płatniczych, przedstawiła wyniki badania zrealizowanego na jej zlecenie przez firmę Ipsos Mori. Badanie zostało przeprowadzone w maju bieżącego roku, a dotyczyło tego, w jaki sposób pandemia i ograniczenia z nią związane wpłynęły na nawyki zakupowe Polaków i ich plany dotyczące wydatków.
Prawie wszyscy ankietowani (96 proc.) stwierdzili, że w okresie pandemii robili zakupy online. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że ankieta została przeprowadzona wśród internautów. 48 proc. ankietowanych stwierdziło, że podczas blokady zwiększyło swoje wydatki online, natomiast tylko 9 proc. uznało, że wydatki internetowe w tym czasie ograniczyło. Natomiast ponad jedna trzecia badanych jest zdania, że ich wydatki w sieci nie zmieniły się w ostatnim czasie.
Badanie Elavonu dotyczyło także podejścia respondentów do płatności zbliżeniowych. Prawie dwie trzecie ankietowanych (60 proc.) stwierdziło, że po zakończeniu pandemii będzie teraz częściej korzystać z kart płatniczych lub zbliżeniowych metod płatności. Nieco ponad jedna czwarta (29 proc.) nie zmieni swojego obecnego podejścia do płatności elektronicznych i gotówkowych.
Jeżeli chodzi o priorytety wydatkowe na okres po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią, na pierwsze miejsce wysunęła się chęć spędzenia czasu poza domem. Wskazało na to 62 proc. respondentów, którzy pieniądze chcą przeznaczyć na m.in. jednodniowe wycieczki, wizyty w pubie lub restauracji, dwudniowe lub trzydniowe przerwy wakacyjne, a także dłuższe wyjazdy.
Na drugim miejscu z wynikiem 42 proc. znalazły się wydatki związane z poprawą urody, np. wizyta u fryzjera. Tyle samo badanych przeznaczyłoby pieniądze na: zdrowie i dobre samopoczucie, w tym uprawianie sportu, wizyty na siłowni, u dentysty lub okulisty.