Większość działających w Polsce banków chce w większym stopniu wykorzystywać home office także po koronawirusie. Trwają analizy, w o ile większym
W ubiegłym tygodniu swoje wyniki finansowe uzyskane w I kw. bieżącego roku zaprezentował m.in. Idea Bank. Władze instytucji poinformowały przy okazji, że zamierzają w większym niż dotąd zakresie wykorzystywać pracę zdalną także po odwołaniu ograniczeń związanych z pandemią. Ma to przyczynić się m.in. do dalszej optymalizacji kosztów.
Nie ma pewności, czy ograniczenie liczby pracujących w centralach na rzecz zwiększenia liczby pracowników na home office może pozwolić na zmniejszenie powierzchni biur wykorzystywanych przez banki. Michał Bolesławski, wiceprezes ING, mówił podczas ostatniego Cashless Live, że może to zadziałać także w drugą stronę. Jego zdaniem zagrożenie epidemiczne może wracać w przyszłości, więc może się okazać, że odległości między biurkami tych, którzy pozostaną w biurach, trzeba będzie zwiększyć. Stąd wniosek, że nawet jeśli duża część pracowników będzie na home office, wynajmowana powierzchnia przez banki nie zmniejszy się a może nawet będzie musiała wzrosnąć.
Niemniej większość banków analizuje możliwość zwiększenia wykorzystania pracy zdalnej także po zakończeniu trwającej obecnie pandemii koronawirusa. Tak przynajmniej wynika z szybkiej ankiety przeprowadzonej przez cashless.pl pod koniec ubiegłego tygodnia w największych bankach działających na polskim rynku. O to co myślą o tym w tym momencie poszczególne instytucje.
Joanna Błaszczyk, biuro prasowe
Aktualny system pracy zdalnej się sprawdza. Nie wykluczamy, że po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa będziemy po części kontynuować utrzymanie takiego modelu pracy wymiennie z pracą stacjonarną. Obecnie rozważamy różne scenariusze, mając na uwadze bezpieczeństwo naszych pracowników i obowiązujące przepisy.
Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy
W Banku Pocztowym rozwiązania przetestowane w dobie koronawirusa, jak właśnie home office, będą wykorzystywane także po ustaniu epidemii. Ta forma pracy sprawdziła się, dlatego chcemy ją wykorzystywać na dużo szerszą skalę, niż dotychczas, czyli umożliwić większej liczbie pracowników i w większym wymiarze. W najbliższym czasie temat będzie analizowany, by dobrze przygotować bank do wdrożenia takiego rozwiązania na trwałe.
Izabela Tworzydło, rzecznik prasowy
Pandemia pokazała, że jesteśmy w stanie efektywnie działać z trybie zdalnym. Nie przeszkadza to nam także we wdrażaniu nowych projektów jak np. system do składania wniosków o pomoc z Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju. Na pewno więc pracę zdalną będziemy w przyszłości wykorzystywać w większym wymiarze niż przed pandemią, ale nie potrafię w tym momencie powiedzieć jak bardzo.
Katarzyna Załuska-Głuszczyńska, dyrektor departamentu rekrutacji i rozwoju
Już przed pandemią nasi pracownicy mogli korzystać z home office. Obecna sytuacja potwierdziła, że również w większym wymiarze home office jest efektywną formą pracy. Aktualnie w ramach ankiety przeprowadzanej wśród naszych pracowników weryfikujemy ich apetyt na pracę zdalną również po pandemii. Z pewnością wprowadzimy ją w większym wymiarze niż dotychczas. Zasady wypracujemy z uwzględnieniem potrzeb, które zgłoszą pracownicy.
Anna Starostecka-Kaczmarek, dyrektor departamentu relacji z biznesem i zarządzania zmianą
Pod koniec kwietnia zapytaliśmy naszych pracowników, jak oceniają pracę zdalną i jak radzą sobie z wyzwaniami. W zdecydowanej większości nasi ludzie są zadowoleni z tego trybu pracy i dostrzegają wiele korzyści. Z drugiej strony izolacja społeczna powoduje, że chyba wszyscy znacznie bardziej doceniają aspekt społeczny pracy w biurze i było sporo głosów wspierających powrót do pracy w tym formacie. Bank rozważa wdrożenie modelu pracy zdalnej jako stałej praktyki, jednak docelowy model nie został jeszcze wypracowany i będzie zależał m.in. od rozwoju sytuacji związanej z pandemią.
Agnieszka Kubajek, biuro prasowe
W przyszłości będziemy wykorzystywać pracę zdalną, choć jaka część zespołu pozostanie na home office, trudno na tym etapie ocenić.
Marcin Starkowski, biuro prasowe
Obecnie nie ma decyzji co do ewentualnej daty powrotu do biura wszystkich pracowników. Praca zdalna dla wielu osób okazała się bardzo efektywna i nie ma powodu, aby całkowicie odchodzić od tego rozwiązania. W Pekao jeszcze przed epidemią stosowaliśmy możliwość pracy zdalnej i pozostaniemy przy takiej możliwości w sytuacjach, gdy charakter działań pozwala stosować to rozwiązanie.
Joanna Kornaga, biuro prasowe
Nie ma też wątpliwości, że digitalizacja naszego życia oraz naszych miejsc pracy będzie postępowała, a home office, w jakimś zakresie, stanie się standardem.
Sylwia Gołębiowska, dyrektor departamentu partnerstwa biznesowego
Widzimy wzrost efektywności pracowników na pracy zdalnej lub co najmniej utrzymanie produktywności na tym samym poziomie co przed pandemią. Widzimy tutaj szansę na zmianę modelu pracy w przyszłości. Pracujemy obecnie nad docelowym modelem i na tą chwilę jest za wcześnie na podzielenie się informacją jaka część pracowników będzie docelowo świadczyć pracę zdalną i w jakim modelu.
Roman Szewczyk, rzecznik prasowy
Praca zdalna jest ceniona przez naszych pracowników i wprowadzimy ją na stałe do naszej organizacji, pozwalając menedżerom elastycznie zarządzać organizacją pracy zespołów. Różnorodność form pracy wymaga szczególnie od kadry zarządzającej, inicjatywy i konsekwencji, by integrować zespoły i tworzyć dobre środowisko pracy ze skutecznym przepływem informacji. Wykorzystujemy do tego m.in. wspólne chaty, wideorozmowy i Intranet.