Niektóre smartfony pomimo posiadania anteny zbliżeniowej, nie pozwalają na płatności mobilne HCE. Publikujemy listę tych, którymi na pewno można płacić
Na początku zaznaczam, że tekst dotyczy wirtualnych kart działających w technologii HCE, która umożliwia wykonywanie płatności zbliżeniowych telefonem na podobnej zasadzie jak kartą bezstykową. Dane do przeprowadzania transakcji przechowywane są w chmurze obliczeniowej, z którą łączy się aplikacja.
Jest to rozwiązanie nowsze i wygodniejsze od technologii simcentrycznej, w której dane potrzebne do przeprowadzenia transakcji są przechowywane na karcie SIM. W tym wypadku wydający taką wirtualną kartę płatniczą bank musi porozumieć się z wybranym telekomem, po drugie klient powinien posiadać specjalny SIM, co w praktyce oznacza co najmniej jedną wizytę w salonie operatora. Z praktyki wiem, że nie wszystkie punkty sprzedaży sieci komórkowych są zaopatrzone w odpowiednie modele kart.
Ostatni argument odsyłający technologię simcentryczną do lamusa jest taki, że mimo jej funkcjonowania od kilku lat, nie wszystkie telekomy zdecydowały się na współpracę z bankami. Płatności zbliżeniowych w Polsce są więc pozbawieni na przykład klienci sieci Play, czyli obecnie ponad 13 mln osób.
HCE też nie jest pozbawione wad. W tej chwili tego rodzaju płatności zbliżeniowe oferowane są przez: BZ WBK, Pekao i Getin. Prace wdrożeniowe trwają też w Euro Banku. PKO, mBank i Alior zapowiadają, że udostępnią tę usługę w przyszłym roku.
Klienci pierwszych trzech banków płacić telefonem mogą, ale pod warunkiem, że jest to urządzenie z systemem operacyjnym Android w wersji 4.4 KitKat lub nowszej (5.0 Lollipop lub 6.0 Marshmallow). System 4.4 pojawił się pod koniec 2013 r. Oznacza to, że trzeba mieć w miarę nowy telefon lub taki, którego producent zadbał o aktualizację Androida. Banki oferują HCE tylko posiadaczom takich smartfonów, ponieważ systemy Android 4.4 i nowsze spełniają wyższe kryteria bezpieczeństwa, niż wcześniejsze wersje.
Pekao deklaruje, że smartfon z odpowiednim systemem to jedyny warunek technologiczny skorzystania z płatności telefonem w tym banku. - Jedynym wymogiem jest posiadanie przez telefon wersji oprogramowania Android 4.4 lub nowszego oraz modułu NFC. Zgodnie z naszą wiedzą, na wszystkich telefonach spełniających te wymagania płatności zbliżeniowe PeoPay będą działały – twierdzi Katarzyna Münnich z biura prasowego tej instytucji.
W BZ WBK już tej pewności nie mają. - Niektóre telefony pomimo posiadania odpowiedniej wersji systemu i anteny NFC nie zapewniają obsługi tap&pay, a co za tym idzie nie są „hce-ready” – informuje Ewa Krawczyk z BZ WBK. Dodaje, że powodem nie jest aplikacja banku, która wykorzystuje możliwości systemu operacyjnego Android.
Spośród banków, które oferują płatności smartfonem, najbardziej konkretny w kwestii informacji o wymaganym do obsługi tego rozwiązania urządzeniu jest Getin. - Systemy Android 4.4 i nowsze spełniają wyższe kryteria bezpieczeństwa, niż wcześniejsze wersje systemów operacyjnych. Jednak każdy telefon, który ma służyć do realizowania płatności HCE musi dodatkowo pozytywnie przejść certyfikację MasterCard – mówi Katarzyna Wójtowicz-Pietroń z biura prasowego Getin Noble Bank. Jej zdaniem, taka procedura daje pewność, że dane klienta i informacje o transakcji są odpowiednio chronione.
Wójcik-Pietroń dodaje, że niektóre modele telefonów komórkowych z Androidem 4.4 lub nowszym, nie przechodzą testów weryfikacyjnych MasterCarda. - Wówczas, pomimo spełnienia warunku związanego z wersją systemu operacyjnego, nie umożliwiamy ich posiadaczom realizowania transakcji w technologii HCE – podsumowuje. Bank publikuje listę smartfonów, na których jego aplikacja do płatności zbliżeniowych będzie działać. Oto ona:
Macie już odpowiedni smartfon? Świetnie. Teraz trzeba tylko dopełnić kilku formalności. Osoba, która posiada lub założy rachunek w Pekao w zasadzie od razu może zacząć korzystać z płatności. Wymagana jest jedynie rejestracja przez serwis internetowy Pekao24. Następnie definiowany jest identyfikator i ePIN, którymi należy zalogować się do aplikacji PeoPay.
Aby korzystać z płatności HCE w Getin Banku trzeba mieć w nim rachunek, a na smartfonie należy zainstalować aplikację Getin Wallet. Klient powinien zalogować się do aplikacji w ciągu 24 godzin po otrzymaniu loginu i hasła. Wtedy następuje aktywacja usługi i personalizacja karty płatniczej HCE. W BZ WBK trzeba mieć konto indywidualne i zainstalować aplikację BZWBK24 mobile. Karta jest aktywna niemal natychmiast.