Według badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercarda 75 proc. europejskich sprzedawców nie wie o nowych standardach w płatnościach internetowych, które zaczną obowiązywać za kilka miesięcy
We wrześniu 2019 roku zacznie obowiązywać część przepisów unijnej dyrektywy PSD II. Nakładają one obowiązek stosowania w środowisku e-commerce tzw. silnego uwierzytelnienia kupującego. Polega ono na zastosowaniu przynajmniej dwóch elementów pozwalających na zweryfikowanie tożsamości klienta. Może to być np. hasło, hasło jednorazowe z SMS-a czy biometria.
Tymczasem jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercarda zaledwie 14 proc. spośród badanych europejskich e-sprzedawców stosuje jakąkolwiek metodę silnego uwierzytelnienia, a 51 proc. stwierdziło, że nie mają żadnych planów związanych z jego wdrożeniem, albo że będą na to gotowi po wrześniu 2019 r. Badanie przeprowadzono na niereprezentatywnej grupie 327 sprzedawców online z 17 krajów w okresie wrzesień – listopad 2018 r.
Jednym z rozwiązań spełniających wymagania dyrektywy PSD II w zakresie silnego uwierzytelnienia jest standard EMV 3DS wykorzystujący m.in. wspomnianą biometrię. Mastercard oferuje zgodną z tym standardem usługę Mastercard Identity Check pozwalającą uwierzytelnić posiadacza karty płatniczej.
Ponieważ wielu klientów e-commerce przyzwyczaiło się już do płacenia za zakupy za pomocą jednego kliknięcia, nowe rozwiązanie opracowano z myślą o szybkiej i wygodnej finalizacji transakcji online. Jest to możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu dynamicznych haseł, biometrii, w tym rozpoznawania odcisku palca, rysów twarzy, tęczówki oka czy głosu.