To szansa na drugie życie instrumentów, które praktycznie zniknęły z oferty działających w Polsce banków
Narodowy Bank Polski opublikował przed chwilą komunikat z dzisiejszego posiedzenia Rady ds. Systemu Płatniczego. Z dokumentu wynika, że RSP zapoznała się z raportem na temat kart przedpłaconych na polskim rynku. Podjęła także decyzję o utworzeniu zespołu roboczego, który ma wypracować propozycje zmian legislacyjnych, samoregulacyjnych oraz edukacyjno-promocyjnych dotyczących kart prepaid.
Dlaczego to takie ważne? Kilka lat temu Komisja Nadzoru Finansowego wydała zalecenia dotyczące wydawnictwa kart przedpłaconych na polskim rynku. Wynikało z nich, że banki wydające te instrumenty powinny mieć imienną umowę z każdym użytkownikiem takiej karty, a ponadto środki zgromadzone na rachunkach technicznych prepaidów powinny być obciążone składką na tzw. rezerwę obowiązkową. W praktyce oznaczało to, że wydawnictwo kart przedpłaconych dla klientów indywidualnych przestanie być biznesem opłacalnym.
Większość banków działających na polskim rynku zrezygnowała z wydawania prepaidów klientom indywidualnym. Natomiast nie oznaczało to, że takie karty zniknęły znad Wisły. Rynek przejęły zagraniczne firmy działające tu na zasadzie paszportu europejskiego a niepodlegające polskiemu nadzorowi. Głos bankowców powtarzających to jak mantrę nie docierał jednak do KNF, zapewne dlatego, że nie mieli oni znikąd wsparcia. Dzisiejszy komunikat NBP daje więc nadzieję, że bank centralny może zechcieć pomóc bankom komercyjnym w tym zakresie, a karty przedpłacone wrócą do ich oferty.
Natomiast w komunikacie po dzisiejszym posiedzeniu RSP warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden element. NBP informuje, że rada zapoznała się także z informacją przedstawioną przez Związek Banków Polskich i KIR a dotyczącą Polish API. Jak głosi komunikat, rada wyraziła poparcie dla wspólnych działań wielu podmiotów rynku płatniczego związanych z przygotowaniem i wdrażaniem krajowego standardu interfejsu "Polish API". W szczególności RSP zwróciła uwagę na potrzebę zapewnienia właściwego i bezpiecznego sposobu uwierzytelniania klientów w zakresie świadczenia usług opartych o dostęp do rachunków płatniczych.