Sondaż przeprowadzony w marcu bieżącego roku dowodzi, że poziom zaufania do branży bankowej oraz jej reputacji jest wyższy niż rok temu oraz wyższy w porównaniu z innymi firmami finansowymi
Związek Banków Polskich opublikował wyniki corocznego badania na temat reputacji sektora. Sondaż został przeprowadzony w ubiegłym miesiącu przez Kantar TNS na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku co najmniej 15 lat. Badanie wskazuje, że zarówno poziom zaufania do branży bankowej jak i jej reputacja rośnie oraz że są one wyższe w porównaniu do innych instytucji finansowych. Ale po kolei.
TNS podaje, że na pytanie o to, czy ufają bankom, 63 proc. badanych odpowiedziało twierdząco – wzrost o 1 pkt. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Negatywnie o zaufaniu do banków wypowiedziało się 26 respondentów, a 12 proc. nie miało na ten temat zdania. Banki komercyjne cieszą się dzięki temu najwyższym, obok Narodowego Banku Polskiego, poziomem społecznego zaufania.
Jeżeli chodzi o inne instytucje finansowe, to wysoko w tym zestawieniu znajdują się jeszcze Bankowy Fundusz Gwarancyjny (49 proc. pozytywnych wskazań), Komisja Nadzoru Finansowego (44 proc.) towarzystwa ubezpieczeniowe (41 proc.) i Związku Banków Polskich (również 41 proc.). ZBP cieszy się wzrostem zaufania w ciągu ostatniego roku o 8 pkt. proc. Na drugim krańcu zestawienia znajdują się firmy pożyczkowe – 14 proc. respondentów im ufa a aż 73 proc. nie, oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe – 20 proc. wskazań pozytywnych i 59 proc. negatywnych.
Jak mówi Marcin Idzik z TNS Kantar, wśród spontanicznie wymienianych czynników mających wpływ na wzrost pozytywnych opinii na temat banków są m.in. własne pozytywne doświadczenia klientów w kontaktach z bankiem oraz poczucie bezpieczeństwa. Na przeciwnym biegunie, czyli wśród czynników negatywnie wpływających na opinię klientów o bankach, są nieuczciwe praktyki instytucji, wzrost opłat i prowizji oraz problemy frankowiczów.
ZBP opublikował dziś także przygotowany przez TNS Kantar indeks reputacji, którego wskazania mogą mieścić się na skali od minus 66 do plus 126 punktów (im wyższe wskazanie tym reputacja wyższa). W przypadku banków indeks ten znajduje się na poziomie 44 – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 6 pkt. Dla porównania wskaźnik dla NBP znajduje się na poziomie 41 pkt., dla firm telekomunikacyjnych – na poziomie 36 pkt., dla ubezpieczycieli – na poziomie 30 pkt.