Fundacja wyjaśnia wątpliwości zgłaszane przez czytelników Cashless
Jak już zapewne wiecie, fundacja Polska Bezgotówkowa prowadzi program, w ramach którego finansuje instalację terminali płatniczych oraz obsługę realizowanych w nich transakcji bezgotówkowych przez okres 12 miesięcy. O urządzenie ubiegać się może każde małe i średnie przedsiębiorstwo, które w okresie ostatniego roku nie przyjmowało płatności kartami.
Parę dni temu fundacja podała, że w ramach programu zainstalowano już ok. 15 tys. urządzeń. Tymczasem, jak donoszą czytelnicy Cashless, zdarza się, że operatorzy terminali nakłaniają firmy zainteresowane udziałem w programie Polski Bezgotówkowej do podpisywania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Oznacza to, że uczestnik programu przez pierwszy rok urządzenie ma za darmo, a w kolejnym roku czy dwóch musi ponosić koszt jego obsługi bez możliwości zerwania umowy pod groźbą kary finansowej.
Z prośbą o informację, czy takie działanie jest uprawnione, zwróciłem się do biura prasowego Polski Bezgotówkowej. – To niezgodne z regulaminem programu. Agenci rozliczeniowi (operatorzy terminali POS) nie mogą zmuszać firm do podpisywania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy – wyjaśniono. Co nie znaczy, że nie mogą do tego zachęcać, np. oferując atrakcyjne warunki współpracy także po rocznym okresie korzystania z terminala. W ostatnim czasie kilku operatorów ogłosiło tego rodzaju promocje dla firm uczestniczących w projekcie Polski Bezgotówkowej.