Spółka PSP przygotowała specjalny proces ułatwiający spółdzielcom zaoferowanie Blika klientom, ale na razie żaden bank spółdzielczy nie zdecydował się z niego skorzystać
Nowoczesne technologie w bankowości były tematem jednego z paneli zorganizowanego w ramach Forum Liderów Bankowości Spółdzielczej w Warszawie. Zaproszeni prelegenci szczególne dużo czasu poświęcili nowościom technologicznym wdrażanym przez banki spółdzielcze. W dyskusji zgodzono się z opinią, że na tle komercyjnej konkurencji spółdzielcy nie mają się czego wstydzić. Zauważono jednak, że jak dotąd żaden bank tego sektora nie udostępnił swoim klientom Blika, który zdobywa wśród Polaków coraz większą popularność.
Przeczytajcie także: Kolejne wdrożenie terminala na smartfonach
Zdaniem Adama Kokoszkiewicza, dyrektora sprzedaży i rozwoju biznesu w zarządzającej Blikiem spółce Polski Standard Płatności, stworzyła ona specjalny proces ułatwiający bankom spółdzielczym zaoferowanie nowego instrumentu klientom. – Każdy bank, który nie ma rachunku w Narodowym Banku Polskim, może stać się tzw. pośrednim uczestnikiem systemu Blik. W tej sytuacji powinien tylko nawiązać współpracę z innym bankiem, który rachunek w NBP posiada i jest uczestnikiem naszego systemu – powiedział przedstawiciel PSP.
Dodał, że od dłuższego czasu prowadzone są już na ten temat rozmowy z zrzeszeniem spółdzielców, czyli bankiem BPS. Potwierdziła to Daria Pawęda, dyrektor departamentu bankowości internetowej i mobilnej w tej instytucji. – Rozmowy na temat udostępnienia Blika prowadzimy już od jakiegoś roku. Niestety, nacisk ze strony prezesów banków spółdzielczych w tej sprawie jest umiarkowany. Podobnie jak i ze strony klientów. Jeżeli więc banki spółdzielcze chciałyby zaoferować Blika, powinny być w tym zakresie aktywniejsze – stwierdziła Daria Pawęda.
Przeczytajcie także: Jiffee z nagrodą główną na Finovate
Wychodzi więc na to, że klienci banków spółdzielczych nieprędko będą mogli korzystać z Blika bo nie są tym zainteresowani. Pytanie tylko, czy brak tego zainteresowania nie wynika przypadkiem z braku świadomości istnienia takiego instrumentu, co wdrożenia mogłyby zmienić. Tymczasem, jak poinformował Adam Kokoszkiewicz, od niedawna w połowie bankomatów należących do BPS i zarządzanych przez firmę IT Card można już wypłacać gotówkę Blikiem. Z najnowszego raportu Cashless na temat bankomatów wynika, że na koniec II kw. bieżącego roku na polskim rynku funkcjonowało bez mała 23 tys. takich urządzeń, z czego z Blika można było korzystać w ok. 15,5 tys.