Z danych Pekao można wnioskować, że w I kw. tego roku wykonaliście o kilkadziesiąt procent więcej transakcji bezgotówkowych kartami niż przed rokiem
Oficjalnych statystyk na temat popularności kart płatniczych w okresie od stycznia do marca jeszcze nie ma. Narodowy Bank Polski opublikuje je prawdopodobnie dopiero w połowie czerwca. Ale informacje przekazane przed chwilą przez Pekao są bardzo optymistyczne.
Bank, będący jednocześnie jednym z największych operatorów terminali płatniczych w Polsce, podał, że w I kw. w sklepach obsługiwanych przez jego terminale klienci wykonali 119 mln transakcji bezgotówkowych kartami, co oznacza wzrost o 103 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Przeczytaj także: Biedronka i Orlen promują karty
Oczywiście Pekao choć jest duży, nie może być do końca reprezentatywnym przykładem dla całego rynku. W połowie ubiegłego roku znacznie bardziej niż konkurencja zwiększył liczbę posiadanych przez siebie terminali dzięki kontraktowi z Biedronką. Zanim to się stało, miał ok. 50 tys. terminali, a dzięki umowie z największą w Polsce siecią dyskontów niemal z dnia na dzień zwiększył tę liczbę o ok. 14 tys. urządzeń.
Mimo to opublikowane dziś dane mówią o dużym wzroście transakcyjności klientów. Po skorygowaniu o „efekt Biedronki” w skali roku na pewno można go szacować na co najmniej 40-50 proc. A to oznacza, że wysoka dynamika z poprzednich okresów została utrzymana lub wciąż przyspiesza.
Dla przypomnienia, w IV kw. 2014 roku na całym rynku zanotowano 538 mln transakcji bezgotówkowych kartami, co oznacza wzrost w stosunku rocznym o ok. 40 proc. Natomiast w III kw. tych transakcji było ponad 476 mln, a wzrost roczny wyniósł ok. 30 proc.
Przeczytaj także: Unijne rozporządzenie o interchange opublikowane
Impulsem do przyspieszenia transakcyjności było obniżenie interchange. To prowizja, jaką właściciele sklepów odprowadzają do banków z tytułu przyjętych płatności kartami. Opłata w lipcu ubiegłego roku została obniżona z ok. 1,3 do 0,5 proc. Wówczas też Biedronka zdecydowała się rozpocząć akceptację kart a transakcyjność zaczęła szybko rosnąć.
Natomiast dobre wyniki Pekao pod względem przyspieszenia liczby transakcji w jego terminalach zaowocowały przyznaniem mu tytułu „Biznes Lidera Rynku” podczas londyńskiej konferencji „Contactless Inteligence” poświęconej płatnościom zbliżeniowym. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń branży płatniczej w Europie, odbywające się pod auspicjami Visy Europe.