Nowa technologia obniża koszt produkcji oraz znacznie rozszerza obszar możliwych zastosowań chipów
Tagi NFC to rodzaj chipów, które, gdy zbliżycie do nich smartfon, przesyłają zapisaną na nich informację. Otagować można praktycznie wszystko, od sklepowych półek, przez towary aż po plakaty. Wyobraźcie sobie na przykład, że w kawiarni jest darmowe Wifi. Połączycie się z nim bez konfigurowania telefonu, zbliżając po prostu smartfon do miejsca, w którym umieszczono tag NFC.
Dotychczasowa technologia produkcji tagów polegała na łączeniu metalowych chipów z mini antenami, a następnie zabezpieczaniu takiej wrażliwej na zginanie konstrukcji np. poprzez zalanie jej plastikiem. Zastosowanie tagów NFC było zatem w jakiś sposób ograniczone.
Amerykańska firma Imec ogłosiła właśnie, że wymyśliła, jak produkować odporne na zginanie tagi z plastiku. Mają być tak cienkie, że będzie je można umieszczać na przykład w papierowych wizytówkach. Wówczas zbliżenie do kartki smartfona z anteną NFC i odpowiednią aplikacją spowoduje zapisanie kontaktu w skrzynce telefonicznej na urządzeniu.
Ale to tylko jedno z możliwych zastosowań. Nowe tagi mają być nie tylko cieńsze, ale także znacznie tańsze w produkcji. Imec twierdzi, że dzięki temu, NFC może być wykorzystywane jako dodatkowe zabezpieczenie w towarach, gdy producent nie chce, aby je podrabiano. Tagi NFC będą mogły być zatapiane w papierowych opakowaniach żywności. W ten sposób nie kupicie np. przeterminowanej kanapki na stacji benzynowej, nawet jeśli obsługa metkownicą naklei nowy kod kreskowy z datą ważności, itd. Po prostu wystarczy, że zbliżycie smartfon do opakowania a aplikacja powie Wam kiedy mija termin ważności danego produktu.
Warto dodać, że z dobrodziejstwa technologii NFC łatwiej korzystać posiadaczom smartfonów z Androidem. A to dlatego, że Apple zazdrośnie strzeże dostępu do modułu NFC w produkowanych przez siebie urządzeniach mobilnych. Oficjalnie uzasadnia to względami bezpieczeństwa. Właśnie o to toczy wojnę z australijskimi bankami, które nie chcą płacić za używanie Apple Pay, a w oparciu o NFC chciałyby udostępnić swoim klientom własne cyfrowe portfele i płatności mobilne.
Zdjęcie: Wikimedia Commons