Pracownicy banku osiągali w ten sposób założone cele sprzedaży, co skutkowało wypłatą wysokich premii
Consumer Financial Protection Bureau czyli amerykański odpowiednik Komisji Nadzoru Finansowego poinformował, że amerykański gigant Wells Fargo zapłaci 185 mln dolarów kary za to, że jego pracownicy otworzyli ponad 2 mln rachunków oszczędnościowych oraz kart bez zgody i wiedzy klientów. Rachunki te były zasilane z legalnych kont oczywiście także bez wiedzy właścicieli. Pracownicy robili to po to, by osiągnąć założone przez władze banku wyniki sprzedaży, a w konsekwencji otrzymać wysokie premie.
– Ze względu na skalę naruszeń, Wells Fargo płaci największą w historii CFPB karę. Nasze działania powinny być sygnałem dla całej branży, że niemonitorowane programy motywacyjne dla pracowników, mogą stanowić poważne zagrożenie i nieść ze sobą poważne konsekwencje prawne – powiedział dyrektor CFPB Richard Cordray.
Pracownicy banku posunęli się np. do tego, że otworzyli 565 tys. rachunków kart kredytowych bez wiedzy osób, których nazwiska figurowały na plastikach, wygenerowali do nich PIN-y, a następnie pobierali prowizje i opłaty za ich wydanie i "używanie".
Wells Fargo jest jednym z największych banków w USA. Specjalizuje się w sprzedaży krzyżowej, czyli oferuje klientowi kilka produktów finansowych jednocześnie. To powszechna praktyka, z której korzystają nie tylko banki. Dzięki niej firma zwiększa zysk operując na tej samej bazie klientów. Wygląda jednak na to, że przypadku Wells Fargo przesadzono z systemem motywacyjnym dla pracowników.