Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Już 20 banków oferuje swoim klientom Blika. Najszerszy zakres usług ma Millennium

Najmniej usług powiązanych z Blikiem oferuje Revolut, który dołączył do systemu jako ostatni

Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, podał, że na koniec 2024 r. blikowiczów było już 18,5 mln. Nie wszyscy jednak mogą korzystać z wszystkich możliwości, jakie daje Blik. Poszczególne banki udostępniają swoim klientom różny zestaw funkcji oferowanych przez PSP. Serwis cashless.pl przygotował zestawienie, z którego dowiecie się, jakie usługi Blika znajdziecie w poszczególnych bankach.

Jedną z najciekawszych zmian w porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem jest poszerzenie grona instytucji finansowych, których klienci mają dostęp do Blika – do systemu przystąpił bowiem Revolut. Szerzej pisaliśmy na ten temat w tekście: Revolut: dodaliśmy do aplikacji płatności Blikiem. Tym samym na liście banków obsługujących Blika jest już 20 podmiotów: Alior, BNP Paribas, BOŚ, BPS, BS w Brodnicy, BSR w Krakowie, Citi Handlowy, Credit Agricole, ING, KBS, mBank, Millennium, Nest, Pekao, PKO BP, Pocztowy, Revolut, Santander, SGB i VeloBank.

Wszystkie te instytucje pozwalają swoim klientom korzystać z podstawowej funkcji Blika, a więc płatności w internecie za pomocą kodu. Dodatkowe udogodnienie, w ramach którego klient może dodać sklep czy przeglądarkę internetową do "zapamiętanych" w swojej aplikacji bankowej i dzięki temu pomijać przy kolejnej płatności etap wpisywania sześciu cyfr, oferują: Alior, ING, mBank, Millennium, Pekao, PKO BP, Santander i VeloBank.

Przeczytajcie także: Kartami PayPo można już płacić wszędzie

Według informacji umieszczonej na stronie internetowej Blika, płatności powtarzalne mogą realizować klienci PKO BP, SGB i ING. Przy czym w Śląskim dostępne są one w starej formule, a w dwóch pozostałych instytucjach – już w nowej odsłonie. Przypomnę, że w ostatnim czasie Polski Standard Płatności odświeżył tę usługę, dzięki czemu stała się bardziej elastyczna (choć na razie dostępna u ograniczonej liczby sprzedawców). Teraz płatności powtarzalne mogą działać w jednym z trzech modeli.

Pierwszy przewiduje automatyczną autoryzację kolejnych płatności przy stałej kwocie i częstotliwości, co jest dobrym rozwiązaniem dla opłat o stałej wysokości, takich jak abonament czy subskrypcja. Druga opcja to manualna autoryzacja, w której każda płatność wymaga potwierdzenia przez użytkownika w aplikacji bankowej w ciągu 72 godzin. Trzeci model sprawdzi się zaś przy płatnościach o zmiennej kwocie, np. faktur za media czy inne zobowiązania – opiera się on na automatycznej autoryzacji transakcji inicjowanych przez akceptanta, które pobierane są zgodnie z umową użytkownika ze sklepem czy usługodawcą.

Z kolei w sklepach stacjonarnych Blikiem można płacić na dwa sposoby. Albo podając sprzedawcy kod Blik i potwierdzając transakcję w swoje apce bankowej – podobnie jak przy płatności internetowej. Albo korzystając z Blika zbliżeniowego, czyli przykładając do terminala telefon z aktywowaną usługą Blik C. Z tej pierwszej metody (podanie wygenerowanego w apce kodu Blik) korzystać mogą klienci wszystkich 20 banków. Blika zbliżeniowego swoim klientom oferują zaś: Alior, ING, mBank, Millennium, PKO BP i Santander.

Blik jest też często wykorzystywany do rozliczeń między użytkownikami. A to za sprawą przelewów na telefon. Usługę tę udostępnia swoim klientom 18 banków, co oznacza, że nie jest ona dostępna jedynie w dwóch instytucjach podłączonych do systemu: Krakowskim Banku Spółdzielczym oraz Revolucie.

Przeczytajcie także: Problemy Euronetu na Węgrzech

Istotnie mniejszy zasięg ma usługa prośby o przelew Blik, w ramach której użytkownik wybiera z książki kontaktów osobę, którą chce poprosić o przelew. Odbiorca otrzyma taką prośbę i w ciągu 72 godzin będzie mógł ją zaakceptować (dzięki czemu środki znajdą się na koncie proszącego w określonej przez niego kwocie) albo odrzucić. Z usługi tej mogą korzystać klienci: BSR w Krakowie, ING, mBanku, Millennium, Pekao, SGB oraz VeloBanku. Jednocześnie warto odnotować, że do grona tego może dołączyć PKO BP. Bank do tej pory oferował swoim klientom podobną usługę, ale nie była ona realizowana w ramach systemu Blik i obejmowała tylko przelewy między klientami tej instytucji. W nowych regulaminach banku pojawiły się jednak zmiany, które sugerują, że PKO może udostępnić swoim klientom Blikową prośbę o przelew.

Wypłaty Blikiem z bankomatów to kolejna z usług PSP, która dostępna jest we wszystkich bankach uczestniczących w systemie. Znacznie gorzej jest z możliwością realizowania wpłat we wpłatomatach. Taką opcję mają klienci zaledwie ośmiu banków: BNP Paribas, Credit Agricole, ING, Millennium, Nest Banku, Pekao, PKO BP i VeloBanku.

Z kolei z czeków Blik korzystać mogą klienci czterech instytucji: Millennium, PKO BP, Santandera i Velo. Czek Blik to 9-cyfrowy kod, który w połączeniu z ustalonym przez użytkownika hasłem pozwala zrealizować płatność w sklepie albo wyciągnąć pieniądze z bankomatu. Czek można wykorzystać samemu albo przekazać innej osobie wraz z hasłem.

Listę usług Blika zamykają płatności odroczone, które w zeszłym roku w końcu wyszły z fazy testów. Z tego rozwiązania korzystać mogą – w wybranych miejscach – klienci VeloBanku oraz Millennium. Przedstawiciele Blika deklarują natomiast, że w tym roku wdrożenia przeprowadzone zostaną w kolejnych instytucjach.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies