Popularne wśród przedsiębiorczyń branże to także handel czy działalność związana z opieką zdrowotną i pomocą społeczną
Fiserv, właściciel marki PolCard, przyjrzał się statystykom dotyczącym przedsiębiorczości kobiet. Przytaczając dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego za 2024 r., podaje, że na założenie działalności gospodarczej zdecydowało się 13 proc. Polek, podczas gdy wskaźnik ten dla mężczyzn wynosi 23 proc. Wśród mieszkańców całej Unii Europejskiej było to odpowiednio 10 proc. i 17 proc.
Większa skłonność mężczyzn do zakładania jednoosobowych działalności gospodarczych przekłada się na to, że te prowadzone przez kobiety stanowiły 34 proc. wszystkich JDG zarejestrowanych w Polsce na koniec 2023 r. Jednocześnie są sektory, w których to kobiece firmy przeważają. Tak jest np. w przypadku usług, gdzie 75 proc. JDG stanowią te zarejestrowane przez panie. Inne chętnie wybierane przez kobiety branże to handel (tym zajmuje się co piąta działalność założona przez kobietę) czy świadczenia związane z opieką zdrowotną oraz pomocą społeczną – 17 proc. przedsiębiorczyń tym się trudni.
Fiserv zwraca uwagę, że jednym z istotnych czynników wspierających kobiecą przedsiębiorczość może być dostęp do nowoczesnych technologii, w tym narzędzi płatniczych. Współczesne właścicielki firm coraz chętniej korzystają z technologii, które ułatwiają prowadzenie biznesu – np. terminale płatnicze, bramki online czy urządzenia samoobsługowe. To dzięki nim mogą sprawnie obsługiwać klientów i rozwijać swoje firmy bez barier technologicznych. – Pracuję w branży technologii płatniczych od 30 lat i widzę, jak wiele zmieniło się w podejściu kobiet do biznesu i nowoczesnych rozwiązań. Dziś właścicielki firm są coraz bardziej świadome znaczenia technologii i śmiało wdrażają innowacje, które pozwalają im skutecznie konkurować na rynku – mówi Elżbieta Burliga, dyrektorka ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska.