Uczestnicy dzisiejszego wydarzenia z cyklu Cashless Breakfast są zdania, że polski rynek jest przeregulowany a nadmiarowość prawa powoduje, że instytucje finansowe są skrępowane w działaniach na korzyść swoich klientów
Dzisiaj w Warszawie odbyło się kolejne wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. Tym razem tematem śniadania było, jak zawsze ważne, ale w ostatnim czasie jeszcze zyskujące na znaczeniu, cyberbezpieczeństwo. A konkretnie strategie antyfraudowe, jakie mogą zostać obrane przez instytucje finansowe w walce z zagrożeniami w świecie cyfrowym.
Część merytoryczna Cashless Breakfast rozpoczęła się od wystąpienia Macieja Jamiołkowskiego, country menagera firmy LexisNexis Risk Solutions w Polsce. Nakreślił najczęściej występujące metody ataków na klientów instytucji finansowych oraz przedstawił najbardziej aktualne trendy w rozwoju technologii zabezpieczających przed skutkami ataków fraudowych.
Następnie odbył się panel dyskusyjny z udziałem zaproszonych przez cashless.pl ekspertów. Wśród nich znaleźli się: Maciej Jamiołkowski, a także Daria Kolenda, ekspertka z Centrum Eksperckiego – Przeciwdziałanie Oszustwom w ING, Mateusz Podhajny, ekspert Aion Bank oraz Marcin Schubert, dyrektor Departamentu Technologii Cyberbezpieczeństwa w Santander Bank Polska.
Rozmowę zaczął Mateusz Podhajny, który zreferował aktualną sytuację na rynku usług bankowych pod kątem zagrożeń cybernetycznych. – Należy zwrócić uwagę, że pod względem skali zjawiska, szczególnie jeśli chodzi o wartość wyłudzanych kwot, cały czas mamy do czynienia z trendem wzrostowym, choć pod względem liczby ataków w drugiej połowie ubiegłego roku odnotowaliśmy niewielki ich spadek. Jeśli chodzi o najczęstsze rodzaje fraudów, to nadal zdecydowanie przodują ataki z wykorzystaniem socjotechniki – powiedział przedstawiciel Aion Banku.
Zdaniem Macieja Jamiołkowskiego, w zakresie technik antyfraudowych, polski rynek należy do jednych z najbardziej przeregulowanych w Europie. – Przykładowo urzędy w dobrej wierze dbają o interes użytkownika, tylko z naszej pespektywy należy zadać sobie pytanie, kiedy – tą nadmierną ochroną – ograniczamy sobie możliwość prewencji, a więc wykorzystania w walce z cyberprzestępczością technologii, obserwacji i wymiany informacji międzysektorowej i międzynarodowej – powiedział przedstawiciel LexisNexis Risk Solutions.
Za przykład podał weryfikację behawioralną, na którą w Polsce wymagana jest wyraźna zgoda klienta a w innych krajach prawo jest w tym względzie mniej restrykcyjne. Podobną opinię ma Marcin Schubert, dyrektor Departamentu technologii cyberbezpieczeństwa CISO w Santanderze. – Potrzebujemy zmian prawnych, które wprowadzą nowy sposób patrzenia np. na dane osobowe. Ich wymianę należy postrzegać nie jako coś, co może zaszkodzić klientowi, bo dane mogą wyciec, ale jako coś, co ma pomóc uchronić go przed sytuacją ekstremalną – powiedział Marcin Schubert.
Z kolei Daria Kolenda, ekspertka z Centrum Eksperckiego – Przeciwdziałanie Oszustwom w ING podkreśliła, że rozwiązania technologiczne, takie jak właśnie wspomniana wyżej weryfikacja behawioralna, to, obok edukacji klientów, jedna z najlepszych metod przeciwdziałania fraudom finansowym. – Zwłaszcza, że oszuści również sięgają coraz częściej po najnowsze narzędzia technologiczne, na przykład te oparte na sztucznej inteligencji – powiedziała przedstawicielka ING.
Tradycyjnie już Cashless Breakfast zakończyła sesja networkingowa. Jutro w serwisie cashless.pl będziecie mogli zobaczyć relację wideo z dzisiejszego wydarzenia. Jego partnerem głównym była firma LexisNexis Risk Solutions. A już za miesiąc kolejny Cashless Breakfast, tym razem poświęcony rozwiązaniom wykorzystującym sztuczną inteligencję.