Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Woszczyński: w 2025 r. liczę na realne wdrożenia sztucznej inteligencji w Polsce

O planach Hitachi, dotyczących polskiego rynku, rozmawiam z szefem firmy na Polskę, Austrię i kraje regionu Europy Środkowej i Wschodniej, Tadeuszem Woszczyńskim

Jednym z najczęściej podejmowanych dziś tematów w branży finansowej jest sztuczna inteligencja. Jaką ofertę w tym obszarze ma Hitachi?

Tadeusz Woszczyński: Sztuczna inteligencja to jest nasz strategiczny kierunek rozwoju. Wchodzimy na rynek w Polsce i w Europie z rozwiązaniem określanym jako AT/PRC opartym o AI a wspomagającym systemy scoringowe w bankach, szczególnie w zakresie kredytów hipotecznych i gotówkowych. Rozwiązanie pomaga też analizować szczególnie trudne przypadki (ang. rare cases). Chcemy wprowadzić to narzędzie także w Polsce, zgodnie z regulacjami prawnymi, w tym z zaimplementowanymi mechanizmami antywykluczeniowymi, narzucanymi przez przepisy europejskie (AI Act). Współpracujemy w tym zakresie z czołową kancelarią prawną. W Japonii niektóre banki dzięki naszemu narzędziu zwiększyły sprzedaż kredytów hipotecznych o 20 proc. rocznie. Rozmawiamy z kilkoma dużymi instytucjami finansowymi w Polsce o wdrożeniu pilotażu w najbliższych miesiącach by również polskie banki mogły korzystać z tego rozwiązania. Cieszymy się, gdyż rozwiązanie wzbudza ogromne zainteresowanie.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że Hitachi chce wejść na polski rynek z ofertą urządzeń bankomatowych. Czy mógłby Pan skomentować te doniesienia?

Sytuacja na rynku bankomatów w Polsce jest specyficzna. Choć coraz większą popularnością cieszą się płatności bezgotówkowe to obrót gotówkowy nie maleje. Zauważyliśmy, że czołowe banki i operatorzy, tacy jak ITCARD czy Euronet, szukają nowych dostawców urządzeń. Wynika to z faktu iż wyniku przejęć na rynku polskim de facto przez wiele lat było tylko dwóch producentów. Dodatkowo, niedawno jeden z koreańskich dostawców bankomatów pokazał, że można złamać duopol i wejść na ten rynek, więc i my chcielibyśmy spróbować swoich sił. Tym bardziej, że Hitachi jest największym producentem recyklerów (urządzenia łączące rolę bankomatu i wpłatomatu, przyp. red.) na świecie, choć branża finansowa w Europie nie ma świadomości tego, gdyż na razie dostarczamy maszyny głównie na rynek azjatycki czy afrykański.

Przeczytajcie także: Zagłosujcie na osobowość polskich płatności

W Europie czy USA dostarczaliśmy dotychczas przede wszystkim komponenty (np. czytniki kart czy moduł recyklingowy) dla lokalnych producentów. Zbudowaliśmy już serwis i przygotowaliśmy aplikację bankomatową wraz z czołowymi i zaufanymi partnerami w Polsce, co jest niezbędne do wygrywania przetargów na instalację urządzeń. Podchodzimy do tego tematu jednak bardzo spokojnie i będziemy podejmować dalsze decyzje w najbliższych miesiącach.

Jakie są wasze przewagi względem konkurencyjnych producentów?

Przede wszystkim mamy największe doświadczenie globalne w produkcji recyklerów gotówki (24 proc. rynku globalnego, ponad 250 tysięcy instalacji). Po drugie, jesteśmy w stanie zaoferować najlepszą jakość w konkurencyjnych cenach. Naszą przewagą jest też to, że bankomaty nie są i nigdy nie będą naszym jedynym biznesem w sektorze finansowym. Mamy stabilną pozycję na rynku finansowym w zakresie IT i możemy zaoferować kompleksowe rozwiązania. Większość banków czy operatorów w Polsce to nasi klienci w innych obszarach i mamy wieloletnie doświadczenia we współpracy. Działamy też na wielu innych rynkach w Polsce, np. w sektorze energetycznym.

A jakie są plany Hitachi związane z polskim rynkiem a obejmujące nowe usługi z obszaru cyberbezpieczeństwa?

Wiele banków w Europie musi wdrożyć metodologię Zero Trust, co jest wymagane przez Europejski Bank Centralny. Jesteśmy zaangażowani w największy projekt Zero Trust w tej części Europy. Liczymy na to iż metodologia ta rozpowszechni się również w Polsce. Widzimy też, że polskie banki potrzebują zaawansowanych usług z zakresu cyberbezpieczeństwa, np. Security Operations Center (SOC) bo ich deficyt jest tu widoczny. Dlatego niedawno utworzyliśmy globalnie spółkę Hitachi Cyber a w Krakowie centrum SOC, które będzie oferować usługi monitorowania bezpieczeństwa systemów, zgodne z aktualnymi wymogami i w trybie 24/7.

Swego czasu firma Hitachi uczestniczyła w wielu projektach dotyczących tzw. trwałego nośnika w bankowości. Czy problem zgodnej z prawem dystrybucji ważnych dokumentów wśród klientów został już rozwiązany?

Trwały nośnik oparty o macierz WORM Hitachi jest dalej naszym flagowym rozwiązaniem, z którego korzysta prawie 90 proc. sektora bankowego. Niestety widzimy, że dalej wiele instytucji korzysta z rozwiązań niezgodnych z obowiązującymi przepisami i wymaganiami dotyczących trwałego nośnika. I mówię tutaj również o kilku bankach a przede wszystkim o firmach ubezpieczeniowych. Dlatego poza naszym flagowym rozwiązaniem WORM w wersji on-premise rozwijamy system do trwałego nośnika w usłudze wspólnie z KIR-em, oferując kompleksowe rozwiązania dla firm z różnych sektorów.

Przeczytajcie także: Zapraszamy na Cashless Breakfast na temat strategii antyfraudowych

Nowym projektem z zakresu digitalizacji dokumentów jest też e-archiwum budowane wspólnie z bankiem SGB. Za jego pomocą banki z tego zrzeszenia będą mogły bezpiecznie przechowywać wszystkie swoje dokumenty w postaci cyfrowej. Planujemy również rozwinąć usługę cyfrowego obiegu dokumentacji z KIR-em, gdzie klienci będą mogli mieć dostęp do swojej dokumentacji za pośrednictwem aplikacji webowej.

W grupie firm, którą Pan kieruje, znajduje się też spółka GlobalLogic. Czym ten podmiot będzie się zajmował?

GlobalLogic to nasza spółka inżynieryjna posiadająca w Polsce ponad 2700 pracowników. Chcemy wykorzystać ich wiedzę i doświadczenie przy współpracy z bankami. W 2024 roku zrealizowaliśmy projekt z Aliorem, gdzie zbudowaliśmy całą nową architekturę docelową dla kanałów elektronicznych. Teraz realizujemy podobny projekt dla elektrowni atomowych SMR również we współpracy z nasza spółką córką. Za pośrednictwem GlobalLogic chcemy oferować consulting i wsparcie w transformacji cyfrowej przedsiębiorstw z różnych branż, także z bankowości. Liczymy na wkład Globallogic w rozwój projektów na bazie sztucznej inteligencji w Polsce.

A jak prognozuje Pan ogólnie sytuację na rynku bankowym w najbliższym czasie?

Rok 2025 będzie na pewno stał pod znakiem wielu niewiadomych. Z jednej strony widzimy ogromny potencjał w odblokowanych projektach, takich jak CPK, SMR-y czy inne inwestycje w energetykę, co przełoży się pozytywnie także na sytuację w bankach. Z drugiej strony, geopolityka i decyzje polityczne w kraju są nieprzewidywalne. Dostrzegam też, że rynek bankowy w Polsce jest w pewnym zastoju, co szczególnie widoczne jest w dużych instytucjach, które nie kwapią się do nowych inwestycji w przełomowe projekty technologiczne, takie jak w przeszłości technologia zbliżeniowa czy płatności mobilne. To szansa dla mniejszych instytucji, ale w ich przypadku wyzwaniem może być niedostatek kapitału niezbędnego do realizacji odważnych projektów. W 2025 roku liczę przede wszystkim na współpracę z bankami w zakresie realnego rozwiązania AI jakim jest nasz AT/PRC dla automatyzacji scoringu kredytowego.

Dziękuję za rozmowę

KATEGORIA
NASZ GOŚĆ
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies