Większość działających na polskim rynku banków oferuje w swoich serwisach elektronicznych produkty ubezpieczeniowe
Poszerzając katalog usług dodanych, dostępnych w aplikacjach i serwisach transakcyjnych, banki nierzadko sięgają po ubezpieczenia. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie, z którego dowiecie się, jakie ubezpieczenia stand alone (niepowiązane z produktami bankowymi) możecie kupić online w poszczególnych bankach. Tabelę z podsumowaniem znajdziecie na końcu tekstu.
Najpowszechniej oferowanym produktem ubezpieczeniowym do samodzielnego zdalnego zakupu są polisy turystyczne. Znajdziecie je w ofercie wszystkich ankietowanych przez nas banków – w większości przypadków zarówno w serwisie transakcyjnym i w aplikacji mobilnej (wyjątkami są tu BNP Paribas, który umieścił tzw. travelki tylko w bankowości mobilnej, oraz SGB-Bank, w którym można ubezpieczenie podróżne kupić tylko w bankowości internetowej). W kontekście ubezpieczeń turystycznych warto dodać, że na przełomie roku w ofercie Santandera ma się pojawić ubezpieczenie rezygnacji z lub przerwania podróży. Klienci kupią je zarówno w aplikacji, jak i serwisie transakcyjnym banku, a ochronę zapewni Santander Allianz.
Sporą wprawę banki mają w sprzedaży ubezpieczeń mieszkaniowych, jako że jest to polisa, która często towarzyszy udzielanemu kredytowi. Coraz częściej klienci banków mogą ją jednak kupić także niezależnie od posiadanej hipoteki, za pomocą kilku kliknięć w swojej apce czy serwisie internetowym. Taką ochronę swoim klientom proponują: Alior, Credit Agricole (tylko bankowość mobilna), ING, mBank, PKO BP, Pocztowy, Santander i SGB-Bank (tylko bankowość internetowa). Dołączyć do nich planuje VeloBank, który niedawno zaczął sprzedawać ubezpieczenia domów i mieszkań od Link4, ale na razie tylko za pośrednictwem infolinii. W dalszej perspektywie polisy mieszkaniowe stand alone mają się pojawić także w Pekao.
Ubezpieczenia mieszkaniowe pod względem dostępności w poszczególnych bankach dały się prześcignąć ubezpieczeniom komunikacyjnym, które znajdziecie u niemal wszystkich ankietowanych przez nas banków. Wyjątek stanowią tu BNP Paribas i Credit Agricole, ale ten drugi już pracuje nad wdrożeniem do swojej oferty polis dla posiadaczy aut, o czym jako pierwsi dowiedzieliście się z tekstu: Credit Agricole rozpocznie sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych.
Rzadziej w aplikacjach czy serwisach dostępne są do samodzielnego zakupu ubezpieczenia osobowe, a tym bardziej na życie. NNW (ubezpieczenie wypadkowe dla dzieci, dla dorosłych) znalazło się w ofercie: ING, mBanku, PKO BP, Pocztowego, Santandera i SGB-Banku. Ubezpieczenie na życie jako produkt stand alone (nie jako polisa do konta, kredytu czy pożyczki) mogą zaś w aplikacji swojego banku kupić klienci: mBanku, PKO BP i Santandera. Można się natomiast spodziewać, że listy te będą się wydłużać. Przykładowo VeloBank w III kw. tego roku zaczął swoim klientom proponować dostarczane przez Cardif ubezpieczenia Pakiet Zdrowie, Ochrona na wypadek i Ochrona na wypadek Junior – na razie zainteresowani tą ofertą klienci mogą zamówić kontakt i tak kupić polisę, w planach jest natomiast wdrożenie pełnego procesu online. O planach zdalnej sprzedaży ubezpieczeń na życie w modelu stand alone wspominają także Credit Agricole (w krótkiej perspektywie czasowej) oraz Pekao (przy czym jest to plan raczej dalekosiężny).
A jeśli mowa o planach rozwijania oferty ubezpieczeniowej w bankach, to ciekawą wiadomością podzielił się z serwisem także Nest. Obecnie bank nie oferuje żadnych ubezpieczeń w swojej aplikacji czy serwisie, zdradził jednak, że pracuje nad tym. Na tym etapie projektu nie chciał jeszcze wyjawić, kiedy spodziewać się wdrożenia ani z jakim partnerem ubezpieczeniowym współpracuje.
Listę produktów ubezpieczeniowych, które można samodzielnie kupić w aplikacjach bankowych, uzupełniają takie rzadziej dostępne oferty jak ubezpieczenia na wypadek nowotworu, samodzielne assistance, pakiety zdrowotne czy ubezpieczenia rowerów i hulajnóg (te ostatnie dostępne, zdaje się tylko, w ING).
W I połowie tego roku banki przyniosły ubezpieczycielom 3,3 mld zł składki – wynika z danych PIU. W głównej mierze za wynik ten odpowiadają jednak polisy sprzedawane jako dodatek do produktu bankowego, jak np. ubezpieczenie na życie czy ubezpieczenie mieszkania do kredytu hipotecznego, ale też polisa turystyczna czy assistance do karty. Coraz pełniejsza oferta polis stand alone będzie się jednak zapewne przyczyniać do wzrostu znaczenia ubezpieczeń niepowiązanych z produktami bankowymi i kupowanych samodzielnie przez klientów w bankowości mobilnej czy internetowej.