Niemal co trzeci mikroprzedsiębiorca w tym okresie decyduje się na wprowadzanie obniżek cen lub promocji
Fundacja Polska Bezgotówkowa zebrała dane z kilku badań przeprowadzonych wśród konsumentów na temat ich zwyczajów zakupowych i płatniczych. Wyłania się z nich obraz pokazujący, gdzie zrobimy zakupy i jak za nie zapłacimy podczas zakupowego szaleństwa: w Black Friday, Cyber Monday czy w okresie świątecznym.
Z badania UCE Research i Grupy Offerista wynika, że w tym roku z promocji na Black Friday planuje skorzystać 64 proc. Polaków. Jak pokazuje badanie "Black Friday 2024" zrealizowane przez PMR Market Experts, blisko połowa polskich konsumentów (48 proc.) planuje robić zakupy wyłącznie przez internet, a 37 proc. połączy zakupy w e-commerce i w sklepach stacjonarnych, a więc aż 85 proc. badanych planuje kupić coś przez internet.
Ponad połowa ankietowanych (53 proc.), kupując w internecie, kieruje się głównie ceną, a więc poluje na promocje i obniżki – to z kolei wniosek z raportu Semseo "Nawyki e-zakupowe Polaków – ile wydajemy w Internecie i co najchętniej kupujemy?". Wiedzą o tym doskonale sprzedawcy. Z badania fundacji Polska Bezgotówkowa wynika, że niemal co trzeci mikroprzedsiębiorca (32 proc.) w okresie wzmożonych zakupów decyduje się na wprowadzanie obniżek cen lub promocji.
Jak płacimy? Fundacja wskazuje, że ponad 65 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w 2023 r. w Polsce zrealizowanych zostało bezgotówkowo. Takie płatności zdominowały zakupy w sklepach z obuwiem i odzieżą (70 proc.), w supermarketach i hipermarketach (69 proc.), księgarniach, kioskach i sklepach papierniczych (65 proc.), drogeriach, aptekach i na stacjach paliw (64 proc.).
Płatności bezgotówkowe w różnej formie: klasyczną kartą, smartfonem czy zegarkiem w zasadzie stały się już standardem. Zdaniem ekspertów fundacji, polscy konsumenci oczekują elastyczności zakupów, m.in. poprzez możliwość odroczenia momentu zapłaty, i podkreślają, że z płatności odroczonych skorzystało w Polsce już 64 proc. konsumentów. Z kolei z danych firmy doradczej CRIF wynika, że w ubiegłym roku koszyki zakupowe klientów korzystających tylko z płatności odroczonych łącznie przekroczyły wartość 300 mln zł.
Fot. Maciej Bednarek