W grupie firm pracujących nad wprowadzeniem nowego systemu płatności w pojazdach operatora Carris znalazły się APDU i Beesset
Lizboński operator transportu miejskiego Carris uruchomił właśnie nowy system płatności za bilety, umożliwiający opłacenie przejazdu kartą, bez konieczności drukowania biletu. W projekt ten zaangażowana były polskie firmy APDU i Beesset.
Dzięki nowo wdrożonemu rozwiązaniu podróżujący po Lizbonie charakterystycznymi żółtymi tramwajami i autobusami mogą uregulować należność za przejazd, zbliżając kartę, smartfon czy smartwatch do czytnika w pojeździe. W ten sposób można opłacić przejazd dla samego siebie, jak i dla grupy do 10 osób – w takiej sytuacji przed zbliżeniem instrumentu płatniczego do czytnika należy na dotykowym ekranie zwiększyć liczbę podróżujących, za których wnoszona będzie płatność.
Od strony technologicznej za rozwiązaniem stoi polskie APDU. Agentem rozliczeniowym jest SIBS (właściciel PayTela). Aplikację na czytniki – Ingenico Open1500 – oraz kalkulator taryf wdrożyła portugalska firma Card4B. Portal sprzedażowy został zaś stworzony przez polskie Beesset, z którym APDU współpracowało już przy wdrożeniach dla operatorów komunikacji miejskiej w Krakowie, Białymstoku, Grudziądzu czy Bielsku-Białej.
Rozwiązanie zostało wdrożone w pojazdach, których operatorem jest Carris. Firma obsługuje północną, prawobrzeżną część Lizbony, zarządza ponad 800 pojazdami i rocznie przewozi 36,5 mln pasażerów. Na tym nie kończy się jednak wkład polskich firm w usprawnianie płatności w komunikacji miejskiej w tej części Europy. Współpracujący z APDU SIBS wygrał również przetarg na system płatności w komunikacji miejskiej (MTT) dla Transportes Metropolitanos de Lisboa, operatora obsługujący 600 mln przejazdów rocznie w całej konglomeracji lizbońskiej. Jak przekazało serwisowi cashless.pl APDU, również w ten projekt polska firma będzie zaangażowana.