Liderem rynku jest InPost, który ma już ponad 28 tys. paczkomatów
Na koniec III kw. 2024 r. w Polsce było 51,4 tys. automatów paczkowych, o blisko 3,3 tys. więcej niż w II kw. br. (+6,8 proc.) i o 15,6 tys. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku (+43,8 proc.).
Największą siecią automatów paczkowych zarządza InPost. Na koniec września br. firma miała ponad 28 tys. urządzeń, o 1,2 tys. więcej niż na koniec II kw. br. (+4,6 proc.) i o 6,8 tys. więcej w porównaniu z końcem września 2023 r. (+32,2 proc.). To największy roczny przyrost urządzeń spośród analizowanych przez cashless.pl operatorów automatów paczkowych.
DPD udało się przebić barierę 8 tys. urządzeń. Na koniec września br. firma miała dokładnie 8,3 tys. automatów. To wzrost o 342 maszyny w skali kwartału (+4,3 proc.) i o 2,7 tys. w skali roku (+49 proc.). Podium zamyka Orlen, który na koniec września 2024 r. zarządzał ponad 6 tys. automatów paczkowych – 56 więcej niż na koniec czerwca br. (+0,9 proc.) i 2,5 tys. w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku (+71,3 proc.).
Na kolejnym miejscu z liczbą 4 tys. maszyn znalazł się DHL. W ciągu kwartału sieć tej firmy poszerzyła się o 1 tys. urządzeń (+33,3 proc.), a w ciągu roku o 2 tys. sztuk (+100 proc.). Tym samym DHL wyprzedził Allegro, które na koniec III kw. br. zarządzało 3,8 tys. urządzeń. Firma w ciągu kwartału poprawiła wynik o 324 automaty (+9,3 proc.), a w ciągu roku o 624 (+19,5 proc.). Najmniejszą sieć ma Poczta Polska, która na koniec września br. posiadała 1,1 tys. automatów paczkowych, o 331 więcej niż w kwartale poprzedzającym (+41,4 proc.) i 931 w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (+465,5 proc.).
Fot. Maciej Bednarek