Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Eurostat: Polacy z dostępem do e-bankowości poniżej średniej UE

W gronie najbardziej zaawansowanych cyfrowo społeczeństw znaleźli się Holendrzy, Duńczycy i Finowie. Jak wypadają Polacy?

Liderem aktywnego korzystania z bankowości internetowej w Unii Europejskiej jest Dania. W 2023 r. aż 96 proc. Duńczyków (w wieku 16-74 lata) aktywnie korzystało z e-bankowości – wynika z danych opublikowanych niedawno przez Eurostat, unijne biuro statystyczne. Dane pochodzą z raportu „Kluczowe liczby – edycja 2024 r.”, w którym – oprócz podstawowych informacji o demografii, edukacji czy gospodarce – znajduje się rozdział poświęcony społeczeństwu cyfrowemu. 

Tuż za Duńczykami – pod względem wykorzystania e-bankowości – uplasowali się Holendrzy z wynikiem 95 proc. Kolejne miejsca zajmują Finowie (94,5 proc.), Estończycy (84,9 proc.), Szwedzi (84,5 proc.), Irlandczycy (83,8 proc.) i Łotysze (83,7 proc.). Średnia dla całej Unii Europejskiej to blisko 64 proc. W tej kategorii Polska znalazła się poniżej unijnej średniej, z wynikiem 59 proc. To dane prawie zbieżne z tymi, jakie co kwartał publikuje w raporcie NetB@nk Związek Banków Polskich. Wynika z nich, że aktywnie z bankowości elektronicznej korzysta ok. 61 proc. Polaków.  
Na końcu zestawienia znaleźli się Bułgarzy i Rumuni z wynikiem odpowiednio 23,4 i 21,9 proc.

Przeczytajcie także:  Coraz bliżej startu Blika za granicą

Polska wypadła natomiast blado w kategorii wykorzystania internetu do prowadzenia rozmów telefonicznych lub tzw. wideocalli, które zyskały na znaczeniu w czasie pandemii. Jak podaje Eurostat, w 2019 r. z wideo lub telekonferencji korzystało 52 proc. obywateli UE, w 2023 r. już średnio 69 proc. W Polsce ten udział wzrósł o kilka punktów procentowych, ale z wynikiem 56 proc. nasz kraj plasuje się na ostatnim miejscu w UE. Liderami są Cypr (87 proc.), Holandia (85 proc.) i Malta (81 proc.). 

Przeczytajcie także:  Fintech PayPo zdobył licencję krajowej instytucji płatniczej

We wszystkich analizowanych przez Eurostat aktywnościach związanych z wykorzystaniem internetu zaobserwowano wzrost w 2023 r. w porównaniu z 2019 r. Chodzi m.in. o korzystanie z poczty elektronicznej (wzrost z 73 do 78 proc.), komunikatorów internetowych (wzrost z 65 do 75 proc.), mediów społecznościowych (z 54 do 59 proc.), czytanie prasy (z 62 do 64 proc.) czy e-learning (wzrost z 15,5 do 23 proc.).

Wyjątkiem jest wskaźnik korzystania z internetu w celu szukania informacji o produktach i usługach. Spadek jest zaskakujący w kontekście stale rozwijającej się branży e-commerce, której internet jest nieodłącznym elementem. W 2019 r. informacji w sieci szukało 66,5 proc. Europejczyków, w 2023 r. – 64,4 proc. W tym zestawieniu Polska jest tuż nad średnią unijną z wynikiem 64,5%, a liderami Holendrzy (95 proc.) i Finowie (92 proc.).

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies