Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Uczestnicy Cashless Breakfast o nowych usługach fintechowych: dzięki regulacjom możemy być świadkami game changera

Nowe przepisy spowodują, że instytucje płatnicze nie będą musiały korzystać z usług banków, by realizować przelewy zewnętrzne

Dziś w Warszawie odbyło się drugie w tym roku wydarzenie z cyklu Cashless Breakfast. To kameralne spotkania najważniejszych ekspertów w dziedzinie nowoczesnych finansów w Polsce. Tym razem przewodnim tematem Cashless Breakfast były usługi fintechowe, które w najbliższym czasie mogą być oferowane na polskim rynku.

Weronika Chrzanowska, wiceprezeska Planet Pay oraz dyrektorka departamentu fintechów i kart w ITCARD, powiedziała w trakcie debaty, jaka odbyła się podczas Cashless Breakfast, że dostrzega rosnące zapotrzebowanie nie tylko na te najbardziej nowoczesne, innowacyjne usługi. – Instytucje płatnicze są zainteresowane oferowaniem także takich rozwiązań, które np. umożliwiają proste przekazywanie środków między użytkownikami. Sukces Blika pokazał nam, że jest to usługa potrzebna, a widzimy coraz większe zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania działające transgranicznie – powiedziała przedstawicielka ITCARD.

Przeczytajcie także: Operatorzy terminali w Polsce mają już 33 tys. softposów

Zdradziła, że m.in. z myślą o osobach, które migrują za pracą, reprezentowana przez nią firma zamierza w tym roku wspólnie z organizacją Visa uruchomić usługę Visa Direct (to m.in. przelewy z karty na dowolną inną kartę).

Nowe rozwiązania na polskim rynku usług finansowych mogą też pojawić się za sprawą Blika. Prezes zarządzającej nim spółki – Dariusz Mazurkiewicz przyznał, że Blik zamierza aktywnie wykorzystać przepisy, w ramach których fintechy zyskają bezpośredni dostęp do systemów takich Elixir czy właśnie Blik. – Nie jest tajemnicą, że dbając o wzrost transakcyjności na przyszłe lata zakładamy nie tylko rozwój geograficzny, ale również produktowy. Upatrujemy źródeł wzrostu również w obszarze wydawniczym. Wyobrażamy sobie, że Blikiem będzie się autoryzować transakcje nie tylko w aplikacji bankowej, ale i fintechowej – powiedział Dariusz Mazurkiewicz.

W trakcie dyskusji zwrócono uwagę, że pewną barierą w rozwoju nowych usług finansowych jest wzrost poziomu ryzyka m.in. ze względu na coraz większą liczbę oszustw i fraudów. Co ciekawe w branży fintech narodził się pomysł, by walczyć z tym zjawiskiem w sposób podobny, jak robią to banki dzięki takim rozwiązaniom jak np. Ognivo czy autorski system wymiany informacji AML opracowany przez KIR. – Opracowaliśmy koncept rozwiązania, w ramach którego podmioty z sektora fintech będą mogły się wymieniać informacjami, na wzór bankowości. W najbliższym czasie zamierzamy go szerzej zaprezentować – powiedział Paweł Widawski, prezes fundacji FinTech Poland.

Przeczytajcie także: Nowy terminal z Androidem na polskim rynku

Uczestnicy rozmowy zgodzili się co do tego, jak istotne dla rozwoju rynku usług fintechowych były i są przepisy regulacyjne. Przykładem są choćby wspomniane przez Dariusza Mazurkiewicza przepisy o bezpośrednim dostępnie fintechów do takich systemów jak Elixir czy Blik. Zdaniem Weroniki Chrzanowskiej będą one tzw. game changerem. Instytucje płatnicze nie będą bowiem musiały prosić banków o otwarcie rachunków, za pośrednictwem których mogą realizować przelewy zewnętrzne. A jak wiadomo, banki często odmawiają, bo zdają sprawę z tego, że mają do czynienia z coraz silniejszą konkurencją.

Jednak zdaniem Emila Radziszewskiego, dyrektora zarządzającego w pionie nadzoru nad bankami i instytucjami płatniczymi w Komisji Nadzoru Finansowego, nie wszystkie regulacje oddziałują na rynek tak mocno, jak się tego początkowo spodziewano. Dodał, że przykładem może być open banking, który nie doprowadził do istotnych zmian, chociaż nie wynika to z jakiegoś szczególnego oporu przeciwko wprowadzeniu nowych usług, takich jak AIS (rozwiązania oparte o dane z rachunku bankowego) i PIS (usługi inicjowania płatności bezpośrednio z rachunku płatniczego). – Po prostu polski rynek jest tak dobrze nasycony bankowością elektroniczną, że popytu na takie usługi nie było i nadal nie ma – ocenił Emil Radziszewski. – Klienci nie poszukują usług, które umożliwią im dostęp do ich rachunków czy do płatności natychmiastowych, ponieważ te usługi już dawno mieli – dodał przedstawiciel KNF.

Debatę zakończyła sesja pytań i odpowiedzi. Dominował temat bezpieczeństwa uczestników rynku usług finansowych oraz odpowiedzialności banków za skutki fraudów.

Partnerem głównym Cashless Breakfast "Nowe uslugi na rynku fintech w Polsce" była firma ITCARD.

A już w marcu kolejny Cashless Breakfast, który poświęcony będzie rozwojowi usług finansowych wykorzystujących sztuczną inteligencję.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies