Nowy system biletowy ma m.in. umożliwiać płatności w oparciu o tzw. taryfę przystankową
Wygląda na to, że Warszawa wreszcie doczeka się nowoczesnego systemu biletowego. Pod koniec ubiegłego tygodnia Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił tzw. dialog konkurencyjny, którego celem jest wyłonienie wykonawcy nowego rozwiązania, ułatwiającego płatności za przejazdy autobusami, tramwajami, metrem oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej. Termin składania ofert w postępowaniu mija 20 listopada bieżącego roku. Władze miasta szacują, że nowy system może zacząć działać za ok. 3 lata.
– Nowy system biletowy to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt, biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową. Dlatego też, planując nowy system, musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską – mówi cytowana w komunikacie Katarzyna Strzegowska, dyrektorka ZTM.
Zgodnie z udostępnioną przez ZTM dokumentacją, nowy system ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą karty płatniczej, smartfona i smartwatcha, a także karty miejskiej. Co ciekawe ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. System centralny ma dobierać taryfę optymalną dla pasażera. Uwzględniane będzie, jaki odcinek trasy on przejedzie, z ilu środków transportu skorzysta itd., a ostateczna należność ma być korzystna dla użytkownika.
Zamówienie obejmuje nie tylko system, ale także kasowniki, biletomaty, aplikację mobilną, portal klienta, czytniki kontrolerskie itd. Na obecnym etapie nie podano wartości całej inwestycji. ZTM podkreśla, że bezpieczeństwo nowego rozwiązania ma gwarantować współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami, wśród których wymieniono organizacje płatnicze Mastercard i Visa.
Warszawa bardzo długo myślała nad zmianą funkcjonującego tu od ok. 20 lat i przestarzałego systemu biletowego opartego na tradycyjnych kartach miejskich. Dała się w tym czasie wyprzedzić wielu polskim aglomeracjom we wdrożeniu rozwiązań opartych na zbliżeniowych kartach płatniczych. Takie systemy działają już m.in. we Wrocławiu czy Bydgoszczy, a od niedawna także w aglomeracji śląskiej. Jednak warszawski projekt, jeśli uda się go zrealizować zgodnie z ogłoszonymi właśnie założeniami, ma szansę być lepszy od innych tego typu rozwiązań. Może mu to zapewnić wspomniana wyżej taryfa przystankowa, funkcja automatycznej identyfikacji pasażera w pojeździe czy możliwość integracji z aplikacjami zewnętrznymi.