Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Wesub
Partnerzy wspierający
LexisNexis Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Ruszyło postępowanie na wybór wykonawcy nowego systemu biletowego w Warszawie. Termin składania ofert mija za miesiąc

Nowy system biletowy ma m.in. umożliwiać płatności w oparciu o tzw. taryfę przystankową

Wygląda na to, że Warszawa wreszcie doczeka się nowoczesnego systemu biletowego. Pod koniec ubiegłego tygodnia Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił tzw. dialog konkurencyjny, którego celem jest wyłonienie wykonawcy nowego rozwiązania, ułatwiającego płatności za przejazdy autobusami, tramwajami, metrem oraz pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej. Termin składania ofert w postępowaniu mija 20 listopada bieżącego roku. Władze miasta szacują, że nowy system może zacząć działać za ok. 3 lata.

Przeczytajcie także: mPay wprowadza nowe pakiety taryfowe

– Nowy system biletowy to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt, biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową. Dlatego też, planując nowy system, musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską – mówi cytowana w komunikacie Katarzyna Strzegowska, dyrektorka ZTM.

Zgodnie z udostępnioną przez ZTM dokumentacją, nowy system ma umożliwiać płatności za przejazdy komunikacją za pomocą karty płatniczej, smartfona i smartwatcha, a także karty miejskiej. Co ciekawe ma się pojawić też możliwość korzystania z tzw. taryfy przystankowej, a więc płatności za faktycznie przejechany odcinek trasy. System centralny ma dobierać taryfę optymalną dla pasażera. Uwzględniane będzie, jaki odcinek trasy on przejedzie, z ilu środków transportu skorzysta itd., a ostateczna należność ma być korzystna dla użytkownika.

Przeczytajcie także: ŚKUP wdrożony, ale nie działa

Zamówienie obejmuje nie tylko system, ale także kasowniki, biletomaty, aplikację mobilną, portal klienta, czytniki kontrolerskie itd. Na obecnym etapie nie podano wartości całej inwestycji. ZTM podkreśla, że bezpieczeństwo nowego rozwiązania ma gwarantować współpraca z doświadczonymi i sprawdzonymi partnerami, wśród których wymieniono organizacje płatnicze Mastercard i Visa.

Warszawa bardzo długo myślała nad zmianą funkcjonującego tu od ok. 20 lat i przestarzałego systemu biletowego opartego na tradycyjnych kartach miejskich. Dała się w tym czasie wyprzedzić wielu polskim aglomeracjom we wdrożeniu rozwiązań opartych na zbliżeniowych kartach płatniczych. Takie systemy działają już m.in. we Wrocławiu czy Bydgoszczy, a od niedawna także w aglomeracji śląskiej. Jednak warszawski projekt, jeśli uda się go zrealizować zgodnie z ogłoszonymi właśnie założeniami, ma szansę być lepszy od innych tego typu rozwiązań. Może mu to zapewnić wspomniana wyżej taryfa przystankowa, funkcja automatycznej identyfikacji pasażera w pojeździe czy możliwość integracji z aplikacjami zewnętrznymi.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies