Z zaprezentowanego dziś w Klubie Bankowca raportu wynika, że jakość aplikacji mobilnej zaczyna decydować o wyborze banku
Firma informatyczna LeanCode zaprezentowała dzisiaj raport pt. "Bankowość mobilna w Polsce 2022 oczami klienta". Dokument przygotowany został przy współpracy ze Związkiem Banków Polskich oraz firmą Kearney. Autorzy projektu próbują zidentyfikować najważniejsze trendy rozwoju aplikacji bankowych, przedstawić oczekiwania klientów w odniesieniu do bankowości mobilnej oraz odpowiedzieć na pytanie, jak tym oczekiwaniom sprostać.
Najciekawszym elementem raportu są wyniki badania preferencji konsumentów, dotyczących aplikacji bankowych. Niestety, mankamentem sondażu jest dość małe grono ankietowanych – przepytano tylko 300 respondentów z kilku grup wiekowych. Nie można więc powiedzieć, że jest to grupa reprezentatywna dla polskiego rynku. I widać to choćby po tym, że najczęściej używaną przez uczestników badania aplikacją bankową jest ta oferowana przez mBank, choć ze statystyk wiadomo, że najwięcej klientów mobilnych ma w Polsce PKO BP.
Mimo to wyniki sondażu wydają się ciekawe. Pokazują, że generalnie użytkownicy aplikacji bankowych są z nich zadowoleni. Aż 44 proc. respondentów poleciłoby apkę, z której korzystają, znajomym czy rodzinie. Tylko 15 proc. krytycznie ocenia swoją bankowość mobilną. Pozostałe 41 proc. ma do niej stosunek neutralny.
Te dane pokrywają się z wynikami prostego rankingu, przygotowywanego co rok przez serwis cashless.pl, a opierającego się na ocenach aplikacji bankowych umieszczanych przez użytkowników w marketach z aplikacjami na smartfony. Wedle najnowszego rankingu za 2022 r. średnia ocen dla apek banków z Polski na Androida wynosi 4,2 pkt. na 5 możliwych, dla systemu iOS – 4,3 pkt. Więcej na ten temat możecie przeczytać w tekście Ranking aplikacji banków z Polski. Na czele ING, PKO i mBank.
Co ciekawe, jakość aplikacji mobilnej mocno wpływa na to, czy dana osoba stanie się klientem konkretnego banku. Dla aż 57 proc. respondentów dobra aplikacja jest jednym z czynników decydujących o wyborze banku. A to, czy jest ona dobra czy nie, zależy w największym stopniu od tzw. user experience, czyli wygody korzystania. Wskazuje na to aż 78 proc. uczestników badania.
Jeżeli chodzi o częstotliwość korzystania z aplikacji bankowej, to 45 proc. respondentów robi to codziennie, a kolejne 40 proc. – kilka razy w tygodniu. Aż 30 proc. badanych zarządza swoim rachunkiem osobistym wyłącznie przez aplikację. Zaskakująco mało osób korzysta zaś z logowania biometrycznego – tylko 22 proc. najczęściej loguje się do aplikacji odciskiem palca, a 23 proc. – za pomocą biometrii twarzy. Najwięcej badanych, bo aż 71 proc., do logowania najczęściej wybiera kod PIN. Wśród funkcji aplikacji, z których klienci korzystają najczęściej, są: przelewy, sprawdzanie salda oraz płatności Blik.
Drugim elementem zaprezentowanego dziś raportu jest analiza aplikacji bankowych pod kątem oferowanych przez nie funkcji. Z grubsza wynika z niej, że większość aplikacji ma te same funkcje. Elementem, który pozwala się wyróżnić, są jedynie tzw. wartości dodane, jak możliwość płacenia za autostrady czy parkingi, zakup ubezpieczenia albo zarządzanie subskrypcjami.
Jeżeli zaś chodzi o trendy, wedle których obecnie bankowość mobilna się rozwija, to wymieniono mobile only (czyli wzrost udziału klientów korzystających z konta bankowego wyłącznie przez smartfony), "klientocentryczność", rozumiana m.in. jako starania o lepszy user experience, personalizacja, czyli dostosowanie aplikacji do potrzeb konkretnej osoby, oraz "omnikanałowość", czyli integrację apki z innymi kanałami obsługi.