Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Blik poprawił przychody o 60 proc. W ubiegłym roku zarobił na czysto prawie 32 mln zł

Za poprawą wyników finansowych systemu Blik stoi przede wszystkim wzrost wolumenu transakcji realizowanych przez klientów

Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, opublikował sprawozdanie finansowe za 2021 r. Wynika z niego, że w okresie tym przychody spółki wyniosły 112,8 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 60 proc. w porównaniu z rokiem 2020, gdy wyniosły ok. 71 mln zł. Zysk netto spadł z 36 mln zł do ok. 32 mln zł, ale jak mówią przedstawiciele spółki, jest to efekt zdarzenia jednorazowego.

Przeczytajcie także: 83 mln zł zapłacił Mastercard za udziały w Bliku

Jeśli wziąć zaś pod uwagę wynik z działalności operacyjnej, to uległ on znacznej poprawie, bo wzrósł z 27 mln zł w roku 2020 do 39 mln zł w roku ubiegłym. Oczywiście zwiększyły się także koszty z 44 do 74 mln zł. Ich największą część stanowiły usługi obce (wzrost z 28 do 54 mln zł), w których ujęto m.in. wydatki na marketing. Wolniej rosły koszty osobowe – w omawianym okresie zwiększyły się z 8 do 10 mln zł.

Dla PSP rok 2021 jest drugim rokiem z rzędu, gdy spółka wykazuje dodatni wynik finansowy. Zyski przeznacza na pokrycie strat z lat poprzednich. Prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz uważa, że również w roku 2022 firma odnotuje zysk, a jej wskaźniki finansowe jeszcze się poprawią, choć w znacznym stopniu uzależnione będzie to od czynników makroekonomicznych.

Przeczytajcie także: Zapraszamy na Cashless Breakfast o cyberbezpieczeństwie

PSP to spółka założona przez sześć banków: Aliora, ING, mBank, Millennium, PKO BP i Santandera. Później do grona udziałowców dołączył Mastercard. Biorąc pod uwagę kwotę, jaką wyłożył na przejęcie jednej siódmej udziałów w PSP, wartość całej spółki oszacowano na ok. 0,6 mld zł. Dziś, zdaniem części ekspertów, firma może być warta grubo ponad miliard złotych.

Okiem eksperta

W ubiegłym roku udało nam się zwiększyć przychody spółki o ok. 60 proc. Było to wynikiem dynamicznego wzrostu wolumenu transakcji w systemie Blik. Wzrósł również wynik z działalności operacyjnej, z ok. 27 mln zł w roku 2020 do prawie 39 mln zł w roku ubiegłym. Zysk netto spadł z 36 mln zł do ok. 32 mln zł, ale jest to efektem jednorazowych kosztów podatkowych.

Oczywiście rosną także nasze koszty. Spółka się rozrasta i buduje kompetencje w nowych obszarach więc zwiększają się koszty osobowe. Inwestujemy w ludzi i w technologie, bo chcemy wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi oraz rozszerzać swoją działalność geograficznie. Na istotnym poziomie utrzymują się także wydatki na marketing.

Obecnie jesteśmy praktycznie w połowie kolejnego roku i po upływie tych ponad pięciu miesięcy jesteśmy zadowoleni z realizacji planu finansowego na bieżący rok. Istotniejsza jest dla nas jednak druga część roku. Z jednej strony dlatego, że jest intensywniejsza dla całego handlu. Z drugiej – handel internetowy, który generuje większość naszych obrotów, odpowiada za coraz większą część polskiej konsumpcji i tym samym staje się wrażliwszy na koniunkturę makroekonomiczną. Nasze wyniki będą więc uzależnione w dużym stopniu od nastrojów konsumenckich w Polsce. Jestem jednak przekonany, że w 2022 r. spółka pokaże jeszcze lepsze wskaźniki finansowe niż w 2021 r.

Dariusz Mazurkiewicz
Prezes Polskiego Standardu Płatności (Blik)

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies