Wcześniej oba europejskie kraje trafiły na listę państw, na terenie których klientom Getinu blokowano by operacje wykonywane kartami
Kilka dni temu jeden z czytelników cashless.pl nadesłał do redakcji treść wiadomości SMS, jaką otrzymał od swojego banku. Informacja miała związek z transakcjami kartowymi, jakie wykonał podczas ostatnich wakacji na Malcie. W wiadomości SMS Getin zawiadamiał go, że już od 31 października nie będzie mógł płacić kartą w tym europejskim państwie. Zakaz miał dotyczyć także ok. 30 innych krajów, w tym Albanii.
Informacja wyglądała dość kuriozalnie, gdyż Malta należy do Unii Europejskiej i jest dość częstym celem wyjazdów urlopowych klientów banków z Polski. Brak możliwości realizowania transakcji kartami w tym kraju byłby dość uciążliwy. Komunikat Getinu był na tyle zaskakujący, że przedostał się nawet do zagranicznych serwisów informacyjnych.
Z prośbą o potwierdzenie decyzji o blokowaniu płatności kartami na Malcie zwróciłem się zatem do biura prasowego Getinu. Tam powiedziano mi, że rzeczywiście ją podjęto, a ma ona związek z nowym prawem o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W myśl nowelizacji banki zostały zobowiązane do dokładnej kontroli transakcji realizowanych na terenie krajów tzw. wysokiego ryzyka.
Jak się okazało jednak, na liście tej znajdują się wyłącznie kraje spoza Unii Europejskiej, takie jak Syria, Afganistan, Korea Północna czy Iran. I tylko takich krajów powinny dotyczyć nowe przepisy. O ścisłej kontroli transakcji realizowanych z osobami czy firmami pochodzącymi stamtąd informują już także inne banki – na przykład wczoraj zrobił to mBank. Dlaczego zatem Getin postanowił blokować płatności także w Europie?
– Podeszliśmy do tematu rozszerzająco. Nasz bank będzie jednak akceptował transakcje kartami płatniczymi realizowane na Malcie i w Albanii. Kończymy właśnie przygotowania do priorytetowej wysyłki sprostowania wcześniejszej informacji i ze stosownymi przeprosinami dla klientów, którzy otrzymali poprzednią korespondencję. W imieniu banku przepraszam za zaistniałą sytuację – powiedział serwisowi cashless.pl Artur Newecki, rzecznik prasowy Getin Noble Bank.