Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Mastercard rezygnuje z pasków magnetycznych na kartach. Mają zniknąć do 2033 r.

Wydawcy mastercardów, a więc banki czy fintechy z Europy, mają zacząć wycofywać karty z paskiem od 2024 r.

Mastercard, jedna z dwóch najważniejszych na polskim rynku organizacji płatniczych, ogłosił decyzję o stopniowej rezygnacji z kart płatniczych wyposażonych w pasek magnetyczny. Proces ten ma rozpocząć się w 2024 r. na kilku rynkach, w tym w Europie, gdzie już teraz większość kart ma mikroprocesor, a także moduł zbliżeniowy. Od 2027 r. do umieszczania paska na kartach debetowych i kredytowych nie będą zmuszone banki z USA. A od 2029 r. żadne kredytówki i debetówki Mastercard nie będą już wydawane z paskiem magnetycznym, tak by w 2033 r. takie karty mogły całkowicie zniknąć z rynku.

Przeczytajcie także: Z Autopay skorzystacie także na państwowych autostradach

W przypadku kart, które Mastercard postanowił właśnie wycofać z użytku, dane potrzebne do transakcji przechowywane są na pasku magnetycznym. Naraża to użytkowników na kradzież tych danych prostymi metodami, polegającymi na skopiowaniu paska, np. metodą skimmingu. Złodzieje stosują np. nakładki na bankomaty, za pomocą których kradną dane, produkują duplikaty kart i wypłacają pieniądze w krajach, gdzie standardem pozostaje karta z paskiem.

W Polsce od dłuższego już czasu standardem są karty, które dane przechowują w mikroprocesorze. Większość kart wciąż jednak musi mieć i pasek magnetyczny, aby klient mógł skorzystać z plastiku za granicą, gdzie nie wszędzie karty z mikroprocesorami są akceptowane.

Przeczytajcie także: Rośnie popularność płatności mobilnych w Polsce

Tymczasem coraz popularniejsze stają się także karty zbliżeniowe. W Polsce już niemal 100 proc. transakcji kartami w sklepach odbywa się bez wkładania karty do terminala. Z danych Mastercard wynika zaś, że w II kw. na całym świecie już 45 proc. transakcji w sklepach stacjonarnych kartami z logo tej organizacji odbyło się bezstykowo.

W Polsce zaś rośnie popularność bezstykowych płatności mobilnych, gdzie klient w ogóle nie musi korzystać z plastikowej karty, gdyż jej dane są przechowywane w cyfrowym portfelu na smartfonie. Więcej na temat popularności takich usług jak Apple Pay czy Google Pay w tekście Popularność Apple Pay i Google Pay w Polsce: w II kw. 2021 r. wykonano prawie 140 mln płatności.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies