Za przełamanie trendu spadkowego odpowiada wzrost sprzedaży ubezpieczeń majątkowych – o 15 proc. w porównaniu do I kw. 2020 r.
Polska Izba Ubezpieczeń opublikowała raport o stanie rynku bancassurance po I kwartale 2021 r. Po długim okresie spadków wartości składki z polis sprzedawanych w bankach (porównajcie wykresy w tekście o sytuacji bancassurance), w I kwartale tego roku odnotowano niewielki, ale jednak wzrost w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Składka przypisana brutto zebrana za pośrednictwem banków w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniosła bowiem 1,55 mld zł, w porównaniu do 1,52 mld zł w okresie styczeń – marzec 2020 r.
Za przełamanie trendu spadkowego odpowiada wzrost sprzedaży ubezpieczeń działu II, czyli majątkowych. Nadal sprzedaje się ich w bankach mniej niż tych na życie, ale składka przypisana brutto w I kw. tego roku wyniosła 0,57 mld zł, czyli aż o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Sprzedaż ubezpieczeń majątkowych za pośrednictwem banków odpowiadała za 4,7 proc. ogółu składki działu II w pierwszych trzech miesiącach tego roku (0,4 pkt. proc. więcej niż w I kw. 2020 r.).
Z kolei ubezpieczenia na życie kolejny kwartał z rzędu notowały spadki. Składka przypisana wyniosła 0,97 mld zł, czyli o 5 proc. mniej rok do roku. Udział bancassurance w ogóle sprzedaży ubezpieczeń życiowych spadł o 2,2 pkt. proc. i wyniósł 17,5 proc. Utrzymująca się w ostatnich kwartałach równowaga między wolumenem składki pozyskiwanej z produktów inwestycyjnych i tej z produktów ochronnych przechyliła się na korzyść tych pierwszych: na inwestycje klienci banków wydali 0,52 mld zł (wzrost o 2 proc. w porównaniu do I kw. 2020 r.), a na ochronę 0,45 mld zł (spadek o 12 proc.).
Mając na uwadze, że ogółem składka przypisana z bancassurance wzrosła o zaledwie 1,5 proc., trudno wieszczyć trwałe przełamanie trendu spadkowego. Warto natomiast obserwować ten rynek, zwłaszcza że ambitne plany w zakresie sprzedaży ubezpieczeń ma największy polski bank, o czym więcej w tekście: PKO BP chce być hurtownią ubezpieczeniową. Pod rządami nowego prezesa bank ma się stać wiodącym operatorem ubezpieczeniowym. Gruszek w popiele nie zamierza też zasypiać PZU, które także planuje zwiększać sprzedaż swoich produktów w bankach z grupy: Pekao i Alior Banku.