Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Liczba placówek bankowych zmniejsza się. W tym samym czasie rośnie sieć Poczty Polskiej i SKOK-ów

W ciągu minionego półrocza sieć placówek prowadzących obsługę gotówki zmniejszyła się o ok. 500

Pod koniec tygodnia Narodowy Bank Polski opublikował raport dotyczący rozwoju systemu płatniczego w II poł. 2020 r. W serwisie cashless.pl mogliście już przeczytać na temat zawartych w tym dokumencie danych dotyczących liczby i wartości przekazów międzynarodowych zlecanych do oraz z Polski, a także o rekordowej liczbie rachunków prowadzonych przez działające nad Wisłą banki. Dziś zaś chciałbym zwrócić Waszą uwagę na informacje o liczbie placówek instytucji finansowych.

Przeczytajcie także: Polacy mają już ponad 44 mln rachunków bankowych

Nikogo nie zdziwi zapewne, że liczba oddziałów czy filii bankowych zmniejsza się. Ten trend jest widoczny od dawna nie tylko w statystykach NBP, ale i np. Komisji Nadzoru Finansowego. W minionym roku liczba oddziałów bankowych zmniejszyła się z 5877 na koniec czerwca do 5546 na koniec grudnia. Spadła także liczba ekspozytur i filii z 3073 do 2869.

Ciekawostką może być jednak fakt, że w omawianym okresie przybyło, choć tylko nieznacznie, placówek Poczty Polskiej. W czerwcu 2020 r. było ich 6874 a w grudniu – 6886. Zwiększyła się także liczba biur usług płatniczych (tzw. okienka kasowe) z 1293 do 1373 oraz placówek spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, z 699 do 737.

Przeczytajcie także: Rekord w przekazach międzynarodowych do i z Polski

Łącznie w grudniu ubiegłego roku na polskim rynku było 16038 miejsc, w których można było zrealizować wpłatę gotówki na rachunek bankowy. To prawie o 500 mniej niż w czerwcu 2020 r., gdy takich miejsc było 16523. Dla porównania na koniec 2019 r. ich sieć liczyła 17486 a na koniec 2018 r. – 17834.

Oczywiście trend, który obrazują dane NBP, to efekt wielu czynników. Jednym z nich jest na pewno zmiana sposobu korzystania z usług finansowych przez klientów, którzy coraz więcej spraw załatwiają samodzielnie online lub telefonicznie. Drugi czynnik, poniekąd wynikający z poprzedniego, to restrukturyzacja sieci placówek prowadzona przez banki. Bank centralny zwraca też uwagę w swoim raporcie, że przybywa oddziałów, w których wprawdzie można zrealizować wpłatę gotówki, ale już nie u kasjera, tylko we wpłatomacie.

Fot. Wikipedia/Andrzej Barabasz na licencji CC0

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies